مصالح ساخت شومینه

از مصالح ساخت شومینه به منظور ایجاد یک ساخت زیبا و کاربردی استفاده می‌شود. شومینه با ساختار هیزمی، از قدیمی‌ترین نوع شومینه از نظر سوخت آن با چوب است.

البته امروزه بهره‌مندی از شومینه، به شدت کاهش یافته است. اما هنوز هم افراد زیادی علاقه مند به استفاده از شومینه می‌باشند که وسایل موردنیاز آن را از مراکز خرید مصالح ساختمانی می‌توانید تهیه کنید.
شومینه با ساختار هیزمی، زیبایی بسیار بی نظیری را از خود به یادگار گذاشته است. بوی چوب در زمان سوختن، بسیار دلنشین‌تر از شومینه‌های دیگر به صورت ساده است.

البته استفاده از شومینه آن هم به صورت هیزمی، نقاط ضعفی را نیز به همراه خود دارد. این نقاط ضعف، از جمله آلودگی موجود از سوختن چوب است.
بنابراین بیشترین کاهش تمایل و علاقه‌مندی افراد، به استفاده از شومینه هیزمی، تولید آلودگی و دود است.

کاربرد فلز، در ساخت شومینه، به المان‌های آن بر می‌گردد. البته برای ساخت شومینه با فلز، باید ساختار مدرن را برای آن در نظر داشت.
البته برای ساخت شومینه هیزمی، باید اقدامات اولیه و ابتدایی را انجام داد.

تعریف ساختار شومینه هیزمی

ساختار اولیه برای شومینه هیزمی، در ابتدا از سه بخش تشکیل شده است که شامل:

  • دهانه
  • آتشدان
  • کوره

البته لوله نقش مهمی را در شومینه هیزمی دارد. ابتدا باید لوله دودکش شومینه را مشخص کرد. اندازه آن از 20 الی 30 سانتی متر است.
البته بهره‌مندی از لوله دودکش، باید به صورت کامل عمود بر محل باشد.

شاخص عمود سازی آن بر روی محل، در زمان خروج دود، آسان انجام می‌شود. برای کاهش حجم فضا برای شومینه، در ابتدا باید فضای کاربردی برای آن را در نظر داشت.

در بیشتر موارد، قسمت کنج یا گوشه دیوار، متناسب برای قرارگیری آن است. در صورت استفاده از شومینه هیزمی در وسط دیوار، باید اطراف آن را به کمک سقف کاذب، پوشش داد.
این پوشش دهی، مقدار حجم شومینه را به خود اختصاص می‌دهد.

گذاشتن چوب داخل شومینه

وسایل مورد نیاز برای ساخت شومینه گازی

برای ایجاد ساخت بیرونی شومینه، باید از مصالح ساختمانی موردنیاز استفاده کرد که شامل:

  • آجر معمولی
  • سنگ
  • گچ
  • آجر نسوز

برای ساخت دیوار داخلی شومینه، از آجر معمولی، سنگ و گچ استفاده می‌شود. اما برای ساخت آتش دان، باید از آجر نسوز استفاده کرد که این مصالح را از مراکز خرید مصالح ساختمانی در اصفهان می‌توانید تهیه کنید.
برای ایجاد فضایی داخلی برای شومینه، ابتدا باید ترکیبی از مواد را در کنار هم قرار داد.

به طور مثال، 60% سیمان، 20% پودر سنگ و 20% خاک نسوز، به عنوان ملات نسوز استفاده کرد.

نکات ساخت شومینه هیزمی

در ابتدا، برای شروع ساخت شومینه، در ابتدا باید بهترین مکان را برای آن در نظر داشت. بعد از انتخاب مکان مورد نظر برای قرارگیری شومینه، باید اقدام به نصب لوله دودکش کرد.

اندازه لوله باید استاندارد و متناسب با ساختار شومینه باشد. بعد از گذشتن از ساختار لوله مناسب، باید اقدام به استفاده از سنگ، برای پایه‌های شومینه کرد.

سنگ‌ها را می‌توان به صورت عمودی چید. البته فضای پشت آن را نیز با آجر، پوشش می‌دهند. فضای موردنظر بین سنگ و پایه و لایه آجر، همگی به همراه ملات پر می‌شود.
باید مرحله قرارگیری محفظه خاکستر و همان ساختار کشویی را در نظر داشت.

آتش روشن در شومینه دیواری گچی

کاربرد سنگ در ساختار شومینه هیزمی

برای بهره‌مندی از این مدل شومینه، سنگ نقش مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. استفاده از یک لایه سنگی، به صورت افقی، بر روی یک لایه سنگ، به شکل عمودی، با ساختار پله‌ای شکل، اجرا می‌شود.
باید با استفاده از تعدادی آجر، با برش یک قسمت از پشت آن، یک شکل یو مانند را در ساختار آن ایجاد کرد. برای قرارگیری آجر‌ها در حالت بهینه در کنار هم، ابتدا باید آن را کاملأ خیس کرد.

بنابراین در سطح صاف و همواری، آجر‌ها در کنار هم قرار داده می‌شوند. بنابراین از سنگ، به عنوان پایه جدا کننده استفاده می‌شود.
بعد از مکان کشوی مورد نظر برای خاکستر، نوبت به ساخت آن می‌رسد.

ملات کاربری برای ساخت این قسمت، نیاز به سیمان ساده و آجر نسوز است. اطراف کشوی موردنظر برای خاکستر، باید به کمک ملات، به خوبی پوشش داده شود. البته قسمت بالایی آن، باید باز نگه داشته شود؛ تا بتوان توری فلزی یا همان دریچه را در این بخش نصب کرد.

نقش میلگرد فلزی، برای قسمت داخلی برش داده شده در آجر، به کار می‌رود. در نهایت، روی میلگرد در داخل آجر، به کمک ملات سیمانی نسوز، پوشش داده می‌شود.

خشک سازی ملات به همراه شکل گیری قالب، به مدت 24 ساعت، طول می‌کشد. بعد از آماده سازی قالب، باید آن را در پشت لبه سنگی قرار داد.
ساخت این مدل از قالب، به عنوان یک فرایند محکم کاری نیز شناخته می‌شود. این فرایند، سبب افزایش پایه‌های آجری و جلوگیری از شکستگی آن‌ها می‌شود.

شومینه

کف شومینه با چه ملاتی ساخته می‌شود؟

برای ساخت کف شومینه، از ملات سیمانی و آجر نسوز استفاده می‌شود. این دو ملات برای پوشش کف شومینه هیزمی، کاربرد دارد.
تقریبأ به صورت ده سانتی متر از پایین لبه‌ها، آجر است. بنابراین از ریزش خاکستر به بیرون شومینه، به شدت جلوگیری می‌شود.

بعد از انجام فرایند کف چینی، آجر به صورت ایستاده ملات کشی می‌شود. پس از آن، اقدام به نصب آجر به صورت نسوز می‌شود.

عملیات فوق، به صورت لایه به لایه انجام می‌شود. به این صورت، ارتفاع دیوار تقریبأ به اندازه 60 سانتی متر می‌رسد. برای شکل گیری طاق، باید از دیوار پشت شومینه، یک لایه به سمت جلو حرکت کرد.

مصالح موردنیاز برای پیشانی شومینه

بعد از انجام مراحل دیوارچینی برای ساختار شومینه، باید قسمت پیشانی آن را نیز تکمیل کرد. در این مرحله، برش برای تعدادی از آجر، باید انجام شود.

بعد از آن، میلگرد‌های موجود  از داخل برش‌ها، عبور می‌کند. به این ترتیب، مقاومت آجر پیشانی به خوبی افزایش پیدا می‌کند.
برای ساخت شومینه هیزمی، طراحی و سبک شومینه، به سلیقه افراد بستگی دارد. هر فرد با سلیقه خود، می‌تواند خلاقیت‌های زیادی را در تزئین شومینه به کار ببرد.

چرا استفاده از شومینه هیزمی لذت بخش است؟
کاربرد شومینه هیزمی، به صورت سنتی در باغ و ویلا، بسیار زیبا و دلنشین است. حالت نوستالژی بسیار خوبی را از ایام گذشته در ذهن انسان تداعی می‌کند.
وجود آتش واقعی در شومینه، صدای دلنشین سوختن چوب، همگی بسیار دلنواز و تاثیرگذار است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *