انواع تیپ‌های سیمان پرتلند

انواع تیپ‌های سیمان پرتلند از جمله سیمان پرتلند معمولی یا تیپ 1، سیمان پرتلند اصلاح شده یا تیپ 2، سیمان پرتلند زودگیر یا تیپ 3 و غیره می‌باشد.

کاربرد سیمان برای ساختمان سازی بسیار زیاد است، انواع تیپ‌های سیمانی پرتلند به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی که دارند این نوع مصالح ساختمانی را نسبت به سایر مصالح دیگر متمایز کرده است. هر کدام از تیپ‌های سیمانی پرتلند مشخص کننده میزان مقاومت بنا می‌باشند. با توجه به این مسئله ساخت و ساز با مصالح سیمان اهمیت فراوانی دارد.

سیمان غیر پرتلند

نقش سیمان در ساختمان سازی بسیار پر رنگ است، سیمان غیر پرتلند یکی دیگر از انواع سیمان است که منبسط شونده و آلومینیومی است. نمونه انبساطی این نوع سیمان با بالا رفتن حجم در هنگام کار همراه است که از مشکلات گچ بوکسایت و موادی که از آهک و سیمان معمولی به وجود می‌آید.

سیمان پرتلند

سیمان پرتلند از یک ماده‌ای تحت عنوان هیدرولیک ساخته می‌شود که از پودر کردن کلینکری است که تشکیل شده است از سیلیسی، آهنی، سیلیکاتی و آلومینیومی. مطابق با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده از سوی متخصصان در این حوزه انواع تیپ‌های سیمانی مشخص شده و کاربردهای آن‌ها در موارد گوناگون تعیین شده است.

از مزیت‌های سیمان پرتلند شامل:

  • قابل دسترس بودن موادی مانند شیل، سنگ آهک و سایر مواد طبیعی در سیمان پرتلند به کار می‌رود. به همین دلیل این نوع سیمان‌ها هزینه کمی در مراکز خرید مصالح ساختمانی دارند و قیمت مناسبی دارند.
  • یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد با تنوع بالا، بتن تولید شده از سیمان پرتلند است.

انواع تیپ‌های سیمانی سیمان پرتلند

انواع تیپ‌های سیمانی سیمان پرتلند عبارتند از:

  1. سیمان پرتلند معمولی یا تیپ 1
  2. سیمان پرتلند اصلاح شده یا تیپ 2
  3. سیمان پرتلند زودگیر یا تیپ 3
  4. سیمان پرتلند کم حرارت یا تیپ 4
  5. سیمان پرتلند ضد سولفات یا تیپ 5

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سیمان پرتلند معمولی یا تیپ 1

در سیمان تیپ 1 که بین عامه افراد به سیمان معمولی یا سیمان سیاه معروف است. در اغلب ساخت و سازه‌ها، پیاده روها، واحدهای پیش ساخته، پل‌ها، مخازن و روسازی جاده‌ها و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان پرتلند معمولی

2. سیمان پرتلند اصلاح شده یا تیپ 2

در سیمان پرتلند تیپ 2 که همان سیمان اصلاح شده با افزایش درجه مقاومت و استحکام در برابر سولفاته شدن است. سیمان تیپ 2 حرارت آب‌بندی کمی دارد به همین خاطر است که کاربرد آن را آسان‌تر کرده است. بیشترین کاربرد سیمان تیپ 2 در بتن ریزی‌های بزرگ و با حجم بالا در مناطقی با آب و هوای گرم استفاده می‌شود. برای ساخت و تولید بلوک و قطعات سیمانی مانند تیر برق و جدول که محبوب‌ترین کاربردهای سیمان تیپ ۲ می‌باشند.

3. سیمان پرتلند زودگیر یا تیپ 3

سیمان تیپ 3 یا سیمان پرتلند زودگیر از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است. واکنش گرمایی آن در مقایسه با تیپ 1 بیشتر است. از همین رو سیمان تیپ 3 برای بتن ریزی در آب و هوای سردسیر به همراه ضد یخ کاربرد دارد.
از سیمان تیپ 3 به منظور قالب گیری سریع استفاده می‌شود.

سیمان پرتلند زودگیر

4. سیمان پرتلند کم حرارت یا تیپ 4

سیمان تیپ 4 با هیدراتاسیون ترکیب محدود با واکنش گرمایی ضعیفی دارد که به نام سیمان کندگیر در بین تولیدکنندگان شناخته شده است. به علت گیرایی بسیار آرام، اصولی، زمان بر در پروژه‌های بزرگ مثل سدسازی وزنی، ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان استفاده نمودن در دمای بیشتر از 40 درجه، برای مناطقی که دارای آب و هوای گرمتری دارند از جمله جنوب ایران بسیار مناسب می‌باشد.

5. سیمان پرتلند ضدسولفات یا تیپ 5

برای بررسی سیمان تیپ ۵ به دلیل داشتن مقاومت و استحکام بالای آن در برابر سولفات‌ها تحت عنوان سیمان پرتلند ضد سولفات نامیده می‌شود. به علت وجود مزایا و میزان مقاومت بالایی که این نوع سیمان‌ها در اثر ترکیب شدن با سولفات از خود نشان می‌دهند، برای سازه‌های دریایی بسیار مناسب است. به همین دلیل برای ساخت و ساز زمین‌های سولفات دار از این دست تیپ‌ها استفاده می‌شود. در اثر کند بودن هیدراتاسیون سیمان تیپ ۱ و واکنش گرمازای آن به مراتب خیلی کمتر خواهد بود.

سیمان پرتلند

5 نوع سیمان پرتلند

سایر نمونه‌های دیگر سیمان پرتلند وجود دارند که با مخلوط کردن این نوع سیمان به سایر مصالح ساختمانی دیگر به وجود می‌آید:

  1. سیمان کم قلیایی
  2. سیمان پرتلند پوزولانی
  3. سیمان سنگ تراشی
  4. سیمان سرباره
  5. سیمان پرتلند رنگی

1. سیمان کم قلیایی

این نوع سیمان با انواع مختلفی از سنگدانه‌هایی که از سیلیس تشکیل شدند ساخته می‌شوند.

2. سیمان پرتلند پوزولانی

سیمان پرتلند پوزولانی دارای جنس سیلیکات است. این سیمان تا میزان ۱۵ درصد ماده پوزولانی را تشکیل می‌دهد.

3. سیمان سنگ تراشی

سیمان سنگ تراشی با ترکیب شد با سیمان پرتلند و سنگ آهک زمینی به وجود می‌آیند.

4. سیمان سرباره

با ترکیب سیمان پرتلند و سیمان سرباره گرانول، سیمان سرباره تولید می‌شود.

5. سیمان پرتلند رنگی

سیمان پرتلند رنگی با سنگ زنی ۵ الی ۱۰ درصد رنگدانه‌های متناسب با سیمان پرتلند خاکستری سفید یا معمولی ساخته می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *