انواع گچ ساختمانی

انواع گچ ساختمانی در جهت ساخت یک بنا و همین طور برای گچ کاری دیوار‌ها کاربرد دارد. از نکات مثبت در رابطه با گچ، گیرایی بالای آن است. افزایش گیرایی برای گچ، برای ساخت و ساز، بسیار مهم و استفاده از ملات را نیز از بین می‌برد.

در بیشتر موارد، برای گیرایی بالا در مصالح ساختمانی دیگر، مانند آجر، از ملات استفاده می‌کنند. تولید ملات با مواد ساختمانی مرغوب کیفیت ملات را تضمین می‌کند.

اما گچ، خاصیت بی نظیری در گیرایی بالا دارد. بنابراین بدون استفاده از ملات، از خود گچ برای دیوار و هر قسمت متناسب با کارایی آن استفاده می‌شود. البته نوع ملات، نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند. از این نظر، استفاده از ملات گچ کشته، گیرایی طولانی‌تری را به خود اختصاص داده است.

بنابراین با افزایش زمان برای پوشش دهی برای هر سطح، استفاده از گچ کشته است. افراد متخصص در زمینه گچ کاری، برای صاف و یکدست سازی ملات و پوشش دهی ایده آل بر روی دیوار، از ملات گچ استفاده می‌کنند. ملات گچ، برای انجام لایه نهایی بر روی گچ کاری بسیار مناسب و استاندارد است.

نکته مهم در رابطه با گچ، نحوه تولید آن است. بنابراین کارگاه‌ها و یا شرکت‌های تولید کننده خاصی برای خلق گچ کشته وجود ندارد.

بنابراین تنها سبک ساخت برای گچ کشته به عنوان ملات، وجه تمایز آن است. ملات گچ، نسبت به ملات‌های دیگر، زمان بیشتری را برای گیرایی به خود اختصاص می‌دهد.

در اصل، تا فرایند خشک سازی آن، توانمندی خود را در جهت شکل گیری دوباره حفظ می‌کند. البته با توجه به رشد فناوری و تکنولوژی، در برخی از کارخانجات، گچ، با ویژگی و ساختار گچ کشته تولید می‌شود.

انواع گچ ساختمانی

انواع گچ ساختمانی عبارت است از:

  1. گچ کشته
  2. گچ زنده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سفید کاری دیوار

1. گچ کشته

در اصل، گچ کشته، با ترکیب پذیر سازی آن، به کمک آب، گیرایی خود را به میزان پانزده دقیقه، افزایش می‌دهد. در ابتدا، از یک ظرف تمیز و مناسب، برای تهیه و ساخت ملات استفاده می‌شود.

بنابراین قسمتی از ظرف مورد نظر باید تمیز باشد. برای ساخت و تهیه ملات گچ، ابتدا از مقداری گچ سفید استفاده می‌شود.

گچ سفید، دارای دانه‌های بسیار ریزی نسبت به گچ‌های دیگر است. قبل از تهیه و استفاده از ملات، گچ سفید کاری، باید اَلک شود. با اَلک گچ سفید، می‌توان به گچ ایده آل و مرغوبی دست یافت.

گچ سفید در دسترس را با مقداری از آب ترکیب می‌نماییم. با ترکیب سازی مخلوط گچ سفید به همراه آب، با سرعت، مخلوط آن مشغول می‌شویم. سرعت در ترکیب پذیری برای گچ سفید و آب، برای عدم سخت و مقاوم سازی ملات و همین طور عدم تشکیل بلور گچ در آن است. البته این مرحله برای ساخت ملات گچ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین این کار، باید با دقت و مهارت بسیار زیادی انجام شود.

در این زمان، گچ کشته، مقاومت بسیار پایین دارد. ضخامت اندک برای این نوع ملات، در فرایند خشک سازی آن، منجر به بروز ترک‌هایی بر روی دیوار و احتمال ایجاد پوسته پوسته شدن را دارد. برای خرید مصالح ساختمانی گچ سفید به محل موردنظر از کیسه‌های مقاوم استفاده می‌کنند.

2. گچ زنده

از نکات دیگر برای گچ زنده، بهره‌مندی از آن برای سفید کاری دیوار است. از گچ زنده، برای زیر کار کار سفید کاری استفاده می‌شود. برای شکل گیری و استفاده از این نوع گچ، ابتدا باید از یک ظرف تمیز بهره‌مند شد.

یک نکته مهم برای ساخت ملات گچ از نوع زنده و یا کشته، ظرف تمیز و مناسب برای این کار است. گچ موردنظر خود را از بسته بندی آن خارج کنید. در این مرحله، باید به آن آب اضافه کرد. آب مایه ترکیبی بسیار ایده آلی در ساخت گچ است. مقدار آب، باید استاندارد و با توجه به اندازه و وزن گچ در داخل ظرف باشد. بعد از ترکیب سازی مواد با آب، باید به آن زمان داد.

کشیدن گچ سفید با کاردک روی دیوار

زمان دهی به ملات گچ، منجر به بروز فعل و انفعالات شیمیایی در ساختار ملات می‌شود. در این مرحله، بلور گچ شکل می‌گیرد. برای جلوگیری از بروز بلور گچ، ابتدا باید مخلوط مورد نظر را با دست ترکیب کرد. با ترکیب سازی مخلوط، مایه یکدست و استانداردی شکل می‌گیرد. بعد از ترکیب سازی ملات، باید به مدت پنج الی هفت دقیقه به آن استراحت داد.

بعد از این زمان، به سادگی می‌توان به کمک ابزار‌های کاربردی در ساخت و ساز، گچ کاری سطح مورد نظر را انجام داد. ابزار‌هایی که برای گچ کاری از آن‌ها استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ماله
  • کاردک
  • شمشه

به دلیل افزایش گیرایی برای گچ، باید ملات مورد نظر برای سطح کاربردی را، به اندازه اندکی تولید کرد. بنابراین نمی‌توان حجم بالایی از دیوار را سفید کرد. قبل از ارائه سطح صاف و یکدست برای دیوار، امکان سخت پذیر شدن گچ وجود دارد.

کشته ملات گچ، که سخت و سفت نمی‌شود. به عبارتی، قبل از خشک سازی، حالت انعطافی خود را از دست نمی‌دهد. البته ضخامت استاندارد برای گچ، نباید از میزان یک میلی متر، بیشتر شود. در صورت تجاوز اندازه و ضخامت برای گچ، امکان پوسته پوسته و جدا سازی از سطح کار موردنظر وجود دارد.

تهیه گچ ساختمانی چگونه است؟

از ملات‌های ایده آل در مصالح ساختمانی و بنایی، ملات خمیری است. این ملات، به سادگی به دیوار و سطح‌های موجود در ساختمان می‌چسبد. بنابراین در ساخت هر نوع ملات، ابتدا باید مواد تشکیل دهنده و ترکیبی برای آن را با کمک آب در نظر داشته باشید.

با این حال، ملات در دو تقسیم بندی شکل می‌گیرند. اولین دسته برای ملات را می‌توان به قسمت هوازی و آبی رهنمون ساخت. ملات هوازی، تمامی فعالیت خود را در هوای خشک، با افزایش مقاومت انجام می‌دهد. در صورت مجاروت ملات هوازی در برابر رطوبت، شکل دگرگون شده‌ای برای آن به وجود می‌آید که به آن ترکیب آبی می‌گویند.

گچ کاری ساختمان، مرحله مهم، برای شروع فرایند نوین در جهت برپایی زیبایی در ساخت است. بعد از مرحله گچ کاری، بخش متفاوتی از کار ساخت و ساز، توسط معماران انجام خواهد شد. گچ کاری، ساختمان را از یک اسکلت بندی ساده خارج می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *