تفاوت دیوار آجری با دیوار بلوکی

قبل از بررسی و ارزیابی تفاوت دیوار آجری با دیوار بلوکی ابتدا باید نسبت به دیوار، تعریف مشخص و واضحی داشت. دیوار، خود یک ساختار، بسیار مهم و عمدتأ به صورت یکپارچه است.

البته ضخامت دیوار در بیشتر موارد، نسبت به طول و ارتفاع شکل پذیر برای آن، بسیار اندک است. دیوار، از گذشته تا به امروز، یک مورد مهم برای جداسازی در فضای یک ساختمان بوده است. بنابراین دیوار، شکل محافظه کارانه‌ای را نیز به خود اختصاص داده است. از فضای داخلی و از قسمت بیرونی، دیوار نقش تعیین کننده‌ای را در ساختمان از خود به جا می‌گذارد.

از این نظر، شرح دیوار و وظیفه آن، غالبأ منجر به افزایش امنیت در محیط پیرامون ماست. تمامی نیروی موجود بر روی خود را تحمل می‌کند. فضا‌های موردنظر در یک محیط را، جداسازی می‌کند. بنابراین قابلیت دیوار، می‌تواند یک فاکتور قابل توجه برای معماران و سازندگان ساختمان‌های مسکونی امروزی باشد.

البته دیوار از نظر نوع و کاربرد آن، شکل‌های متفاوتی دارد.

گل های آویزان بر روی دیوار آجری

تفاوت دیوار آجری با دیوار بلوکی

از جمله تفاوت دیوار آجری با دیوار بلوکی نوع مقاومت و دوام آن است. از ارزان‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع دیوار چینی به کمک مصالح ساختمانی مانند آجر است.

بنابراین آجر کمک کننده برای ساخت دیوار است و قیمت دیوار در مراکز خرید مصالح ساختمانی بسیار مناسب است.  اما تنها آجر برای ساخت دیوار مناسب نیست. بلکه در کنار آن، باید از ملات استفاده کرد. ملات‌هایی مانند: ماسه و سیمان و همین طور گِل است. دیوار از نوع آجری، با چینش‌های متفاوتی تولید می‌شود.

از ویژگی انواع دیوار چینی ساختمان می‌توان به مقاومت آن در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی اشاره کرد. در این مرحله، در هر نقطه و مکان جغرافیایی، استفاده از آجر برای دیوار کشی، بسیار ایده آل است.
آجر، علاوه بر طرفداران بیشمار خود در ساخت و ساز، همواره جایگاه خود را نیز از نظر کیفیت و کاربرد در بین مصالح ساختمانی دیگر حفظ کرده است.

نه تنها در کشور ایران، بلکه در کشور‌های دیگر جهان نیز بهره‌مندی از آجر بسیار ملموس است. اندازه و ابعاد آجر با توجه به ساختار آن، که به شکل توپر و یا توخالی ساخته می‌شود؛ متفاوت است.

ساختار آجر توپر و توخالی برای ساخت دیوار

انواع مصالح ساخت دیوار کیفیت آجر را تضمین می‌کند، از نکات مهم در رابطه با نوع آجر است. آجر از نوع توپر، برای ساخت دیوار باربر است. استفاده از آجر توخالی، بیشترین کاربرد را برای دیوار ساختمان و اسکلت بندی آن دارد.

در ایام قدیم، بهره‌مندی از آجر فشاری و یا سفالی، برای دیوار درونی و بیرونی به کار می‌رفت. افزایش وزن برای این نوع دیوار، منجر به جایگزین سازی مواد و مصالح دیگر برای ساخت دیوار شد. اجرایی سازی این نوع دیوار، بهره برداری از ملات سیمان و همین طور، لایه سازی آجر و ملات بود. ادامه قرارگیری یک لایه ملات و آجر بر روی هم، منجر به ارتفاع سازی مورد نظر برای دیوار است.

جدای آجر و ویژگی‌های آن برای دیوار سازی، استفاده از انواع بلوک ساختمانی می‌باشد.

مواد ترکیبی در ساختار بلوک سیمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیمان پرتلند
  • شن و ماسه شسته
  • آب

مرد ایستاده کنار دیوار بلوکی

بلوک سیمانی، می‌تواند عایق و پوشش دهنده مناسبی در برابر صوت و حرارت باشد. البته دیوار کشی از بافت بلوک، از نوع یونولیت آن مناسب‌تر است. امروزه از دلایل استفاده از بلوک یونولیت، افزایش مقاومت، وزن اندک، پوشش دهی ایده آل و مقرون به صرفه سازی آن است.

از بلوک سیمانی، نه تنها برای ساخت دیوار، بلکه از آن برای احداث بنای ساختمانی نیز استفاده می‌کنند. بلوک سیمانی، با وزن کم، جایگزین بسیار مطلوب برای آجر و بلوک سنگین است.

برای تولید ملات موردنظر برای بلوک سیمانی، آب فاکتور بسیار مهمی است. البته آب برای ساخت ملات برای هر نوع مصالح ساختمانی، نقش مهمی را بازی می‌کند.

بدون آب، هیچ نوع ملاتی، ترکیب پذیری بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهند. استفاده از پوکه معدنی، به دلیل وزن اندک، می‌تواند برای سبک سازی وزن بلوک سیمانی مناسب باشد. تمامی افراد متخصص در زمینه ساخت و ساز، این روز‌ها، بهره‌مندی از بلوک سبک سیمانی را برای ساخت دیوار پیشنهاد می‌کنند.
بلوک سیمانی از نظر اندازه در نوع‌های متفاوتی در بازار عمده فروشی مصالح ساختمانی وجود دارد که عبارت است از:

  • اندازه 7
  • اندازه 10
  • و سایز 15

هر کدام از اندازه‌های فوق برای بلوک سیمانی، مخصوص و مناسب برای یک قسمت از ساختمان هستند. به طور مثال، برای اندازه 7 بلوک، می‌توان از آن برای ساخت آسانسور استفاده کرد. البته برخورداری از اندازه 10 و 15 برای بلوک سیمانی، متناسب برای ساخت دیوار درونی و عدم تحمل پذیری برای دیوار‌های حایل است.

مردی ایستاده بین دو دیوار بلوکی

البته بلوک با توجه به نوع تولیدی خود، دارای دسته بندی متفاوتی است. بلوک سیمانی، از نظر شکل ظاهری به صورت مستطیل شکل است. بخش دیگری از بلوک سیمانی، به کمک حفره‌ها، در قسمت درونی بلوک، احاطه شده‌اند. به این نوع بلوک که از قسمت زیر آن حالت بسته دارد به اصطلاح، بلوک ته پر گفته می‌شود.

نکته مهم در رابطه با بازسازی قسمت ته بلوک است؛ در این شرایط اسم بلوک با نام بلوک سیمانی ته باز، تغییر نام می‌دهد. بنابراین گاهی دسته بندی برای بلوک سیمانی، به نوع حفره‌های کاربردی در آن اشاره دارد.

شاخص دو دیوار در قسمت داخلی، منجر به افزایش مقاومت و استحکام برای نوع کاربری دیوار است. از جمله نکات ارزشمند در رابطه با بلوک، استفاده از پوکه در ساختار آن است.

به کارگیری پوکه در ساختار بلوک، منجر به کاهش وزن آن می‌شود. به عبارتی، فضایی از بلوک به کمک پوکه احاطه می‌شود. در این مرحله، حجم موادی مانند ملات کاربردی و یا سیمان و ماسه از آن خارج می‌شود. با خارج سازی ملات و ماسه و سیمان از ساختار بلوک، وزن آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. البته وزن بلوک استاندارد، با توجه به اندازه آن، می‌تواند ساختار متغیری داشته باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *