مصالح ساختمانی خاص

برای به کار بردن مصالح ساختمانی خاص که شکل‌های متفاوتی برای آن وجود دارد که هر یک از آن‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی که برای هر یک از محیط‌های جامعه وجود دارد می‌توانند به کار برده شوند و از آن‌ها استفاده می‌شود.
گسترش و پیدایش مصالح ساختمانی از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی داشته است، در زمان‌های گذشته از مواد طبیعی به شدت استفاده می‌شد این مواد طبیعی می‌توانستند ساخت‌های خوبی را ایجاد کنند که مدت زمان کمتری نیز از این نوع از ساخت استفاده می‌شده است و می‌توان گفت که برای خود زمان مشخصی داشته است.
در گذشته از پوشش‌های گیاهی برای ایجاد و تعمیر ساختمان بهره برده می‌شده است.

ساخت متفاوت

ساخت خانه‌های کاهگلی

شاید برای بسیاری از افراد جالب باشد که در گذشته از خانه‌های کاهگلی بیشتر استفاده می‌شده است این خانه‌ها از مواد طبیعی بهره‌مند می‌شده‌اند. این مواد طبیعی شامل کاه و گل بوده‌اند و این دو ماده با یکدیگر ترکیب می‌شوند و مصالح خوبی را به وجود می‌آوردند. در ایران بیشترین میزان استفاده از ساختمان‌های کاهگلی در گذشته به شدت رواج داشته است و از خانه‌های سنگی کمتر استفاده می‌شد با این حال با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با خانه‌های کاهگلی وجود دارد این مطلب را اضافه نمود که خانه‌های کاهگلی در کشورهای اروپا نیز رواج داشتند و بیشتر اروپاییان خانه‌های خود را از مواد طبیعی کاه و گل می‌ساخته‌اند.

با این حال مواد و امکاناتی که توانستند کاهگل را کنار بگذارند و دیگر انسان تمایلی به استفاده از آن را نداشته باشد میزان طول عمر و دوام کمی بود که برای آن وجود داشت؛ زیرا هر دو سال یکبار باید بناهای کاهگلی را تعمیر کرد تا بتوان آن را بیشتر مورد استفاده قرار داد. بنابراین ساخت و ساز‌های کاهگلی در مدت زمانی کمی به تعمیرات نیاز داشتند این تعمیرات باید به این شکل صورت می‌گرفت که بتوان از آن‌ها در طولانی مدت استفاده کرد.
باید این شرایط را از در نظر گرفت که ساختمان‌سازی می‌تواند شکل متفاوتی داشته باشد حتی در کشورهای دیگر جهان سقف‌ها کاهگلی بودند. با این حال با پیشرفت مواد و افزایش متقاضی برای خرید مصالح ساختمانی کاهگل رنگ کمرنگ‌تری به خود گرفت.

در بیشتر موارد از کاهگل برای سقف به کار برده می‌شد یعنی پوششی برای سقف بود که سقف می‌تواند مدت زمان بیشتری را در اثر میزان بارش و بارندگی دوام بیاورد. بنابراین یکی از مواد و مصالحی که در ساختمان سازی به شدت از آن استفاده می‌شد و تعمیری بود برای سقف خانه‌ها کاهگلی بود.
قبل از این که صنعت ایزوگام به وجود بیاید؛ آسفالت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنابراین با به وجود آمدن نسل‌های جدید از مواد و ابزار که به کمک نفت به وجود آمدند آسفالت و ایزوگام بودند.

زمانی که ایزوگام و آسفالت همگانی شدند دیگر از کاهگل استفاده نشد و از آن در قسمت‌های دیگری بهره برده شد که نسبتی با ساخت و ساز نداشت. بنابراین ایزوگام و آسفالت قابلیت دوام و مقاومت بالایی داشتند و می‌توان از آن‌ها سال‌های سال استفاده کرد و هزینه‌های دیگری برای پرداخت کاهگل ایجاد نکرد. با این حال در زمان‌های گذشته کاهگل به شدت رواج داشت و می‌توان گفت که یکی از مواردی بود که در صنعت کشاورزی بسیار وجود داشت.

بنابراین استفاده از کاهگل به شکلی نبود که نتوان آن را دور از دسترس تصور کرد یا این که به دست آوردن آن سخت باشد؛ اما تنها عیبی که برای کاهگل وجود داشت کم دوام بودن آن و همین طور هزینه‌هایی که باید در مدت زمان کوتاهی برای تعمیر منازل و خانه و حتی سقف‌های کاهگلی باید پرداخت می‌شد تا بتوان طول عمر کاهگل را افزایش داد.

ساخت متفاوت

برای مصالح ساختمانی حالت‌های بسیار خاصی وجود دارد که البته نمی‌توان آن‌ها را متفاوت در نظر گرفت؛ زیرا باید گفت این شکل از مصالح ساختمانی خاص ساخت آن‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد. یکی از این مصالح ساختمانی که از آن به شکل کمتری بهره برده می‌شود ساختار‌های گیاهی می‌باشد.
ساختارهای گیاهی که بیشتر در مناطق جنگلی و استوایی به کار برده می‌شود و البته باید گفت که آن‌ها از گیاهان مقاوم‌تر و همین طور دارای برگ‌های پهن می‌باشند استفاده می‌شود؛ هرچند که کیفیت بالایی ندارند.
بنابراین این موارد تنها برای مناطق خاص کاربرد دارد و در این مناطق خاص نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

یکی از دیگر موادی که می‌توان گفت که در آن هم در منطقه‌های خاص تمایل به استفاده از آن زیاد است یخ می‌باشد یخ را می‌توان در قطب نیز مشاهده کرد که قطب محلی است که تمامی سازه‌های آن به شکل یخی می‌باشد.
با این حال در دیگر موارد ساختمان‌سازی یخ هیچگونه کاربردی ندارد مگر این که در قطب جنوب بخواهید از یخ برای بنای یک ساختمان استفاده کنید که یخ در این مکانها به شدت کاربرد دارد؛ زیرا در آنجا سرما بسیار زیاد است و هیچگاه آفتاب نمی‌تواند خود را نمایان سازد. بنابراین یخ می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین موادی باشد که برای ساختن خانه‌های یخی به کار برده می‌شود. چوب یکی دیگر از مصالح ساختمانی است که در مناطق خاص به کار برده می‌شود چوب می‌تواند اقلیم‌های متفاوتی را به خود بگیرد.

باید گفت که امروزه نیز از چوب بهره‌های زیادی برده می‌شود و دارای کاربردهای زیادی نیز می‌باشد که از آن استفاده می‌شود. کیفیت و قابلیتی که در چوب وجود دارد در دیگر مصالح طبیعی نمی‌توان آن را مشاهده کرد چوب می‌تواند بسته به نوع درختی که از آن استفاده شده است و مقاومت خوبی داشته باشد.
باید گفت بیشتر خانه‌های امروزی که به شکل چوبی ساخته می‌شوند کیفیت و دوام بالایی دارند. با این حال کسب و کارهای زیادی نیز با توجه به صنعت چوب و بهره‌مندی از آن در ساخت و ساز رونق گرفته‌اند که می‌توان گفت از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه و بهینه است.
با این حال بیشتر نقاط خاص و شرایط آب و هوایی متفاوت می‌تواند از این مواد و مصالح استفاده کند هر چند که در شرایط آب و هوایی متفاوت نمی‌توان از هر مصالحی بهره برد و باید انسان نیاز خود را نسبت به استفاده از مصالح در نظر بگیرد. با این حال با توجه به مصالح ساختمانی و جنس و نوع آن، ساخت به وجود آمده از یک ساختمان نسبت به ساخت دیگر متفاوت است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *