مصالح ساختمانی در گذشته

ساخت و ساز‌هایی که در گذشته به وجود می‌آمد با توجه به موادی که به کار برده می‌شد که بسیار ساده و ابتدایی بود، با این حال تمامی موادی که در ساختمان سازی در گذشته به کار برده می‌شد می‌توانست دوام خوبی را برای یک ساختمان به وجود بیاورد. گاهی اوقات نیز پیش می‌آمد که مصالح ساختمانی در گذشته نمی‌توانست دوام خوبی را برای یک ساختمان به وجود بیاورد.

با این حال امکان این که بتوان از یک مسکن و یا ساختمان با دوام و کیفیت بالا بهره‌مند شد بسیار اندک بود. بنابراین هر سال نیاز به تعمیرات زیادی بود تا بتوان یک ساختمان را در مدت زمان طولانی‌تری به صورت کاربردی در اختیار داشت و از آن بهره‌مند شد.

با توجه به این مطالب باید گفت با تکنولوژی در صنعت ساخت مواد و مصالح ساختمانی موادی به وجود آمدند که طول عمر و مقاومت بناهای ساختمانی را به شدت افزایش دادند.

ساختمان سازی در گذشته به این خاطر شکل گرفت که انسان بتواند برای خود سرپناهی داشته باشد این سرپناه می‌توانست با استفاده از مواد و مصالح بسیار زیادی به کار برده شود؛ البته که شکل آن‌ها به صورت ابتدایی بود.

در بیشتر موارد از خشت و گل برای ساخت یک ساختمان استفاده می‌شد البته این ساختمان‌ها مقاومت خوبی نداشتند و امکان داشت در اثر یک بارندگی و یا ریزش برف به راحتی از بین بروند یا این که مشکلاتی را به وجود بیاورند که منجر به این شد تا بتوان آن‌ها را تعمیر کرد.
بنابراین پیدایش مصالح ساختمانی و موادی که می‌توانست کیفیت بالایی داشته باشد گزینه خوبی بود که بتوان از آن برای ساختمان سازی استفاده کرد. هرچند که یکی از بهترین زیرساخت‌های اقتصادی نیز به کمک خرید مصالح ساختمانی به وجود آمد.
انواع مصالح ساختمانی دارای اندازه‌های متفاوتی هستند که هر یک از آن‌ها نیز کاربرد خاص خود را در یک ساختمان دارد.
با این حال مصالح ساختمانی شامل:

  • چوب
  • سیمان
  • سنگ
  • آهک
  • بتن
  • آجر

به کار بردن هر یک از این مواد در ساخت و سازهای که منجر به ایجاد یک ساختمان یا یک بنا می‌شوند موثر هستند؛ البته می‌توان گفت تمامی این مواد در یک ساختمان به کار برده نمی‌شود و بستگی به نوع ساختی دارد که قرار است آن را ایجاد کنند.

گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که از تک تک موادی که در رابطه با مصالح ساختمانی بیان شد در یک ساخت و ساز به کار برده شود که باید این مطلب را در نظر گرفت که کیفیت حرف اول این است که در رابطه با مصالح ساختمانی باید در نظر داشت و نقش بهینه‌ای را ایفا می‌کند.

با این حال مصالح ساختمانی توانستند که مدل‌های متفاوتی را در بازار مصالح ساختمانی در اصفهان به خود بگیرند و هر یک از آن‌ها با توجه به تنوعی که دارند برای هر ساختمان و هر سازه‌ای به کار برده می‌شود.
با توجه به این نکته باید گفت مصالح ساختمانی را می‌توان در دسته بندی‌های متفاوتی قرار داد.

دیوار کشی

نام مصالح ساختمانی قدیمی

مصالحی که در گذشته به صورت سنتی از آن‌ها استفاده می‌شد شامل:

  • برگ
  • شاخه
  • پوست حیوان
  • سنگ

این مواد برای ساخت و سازهای ابتدایی به شدت مورد استفاده قرار می‌گرفت البته در آن زمان مواد دیگری وجود نداشت که بتوان با استفاده از آن‌ها یک ساختمان یا یک بنا را، برای این که بتوان یک مسکن یا سرپوشی برای خود به وجود آورد به کار برد.

تمامی این مواد به صورت طبیعی و از دل طبیعت بیرون می‌آمد که انسان توانست با توجه به موادی که در کنار خود دارند استفاده کند و یک ساختمان و یا سرپناه را برای خود به وجود بیاورد.

امکان داشت که هر روز یا در یک تایمر و مدت زمان مشخصی برای این ساختمان‌ها مشکلات زیادی به وجود آید که این مشکلات منجر به این می‌شد تا بتوان کارهای تعمیراتی را انجام داد از اینجا بود که انسان توانست به کارهای تعمیراتی نیز اجحاف یابد.
بنابراین با گذشت زمان کارهای تعمیراتی و همین طور مصالح ساختمانی شکل دیگری به خود گرفتند.

سیمان کشی

امروزه از مصالح ساختمانی به شکل کامپوزیت‌ها و همین طور ساخت و سازهایی که به صورت مصنوعی به وجود می‌آیند استفاده شده است. با این حال تنها مصالح ساختمانی برای ایجاد یک سازه و یک ساخت و ساز به کار برده نمی‌شود بلکه بسیاری از بازارهای جهانی و همین طور بازارهای داخلی به شدت به این مصالح نیاز دارند؛ باید گفت که فعالیت‌هایی که برای ساخت و ساز در جامعه انجام می‌شوند نیز باید از مصالح ساختمانی هر چند کم و ناچیز بهره ببرند. بیشتر فعالیت‌ها و کسب و کارهایی که با مصالح ساختمانی و در ارتباط هستند شامل:

  • لوله کشی
  • نجاری
  • عایق کاری

این مشاغل با مصالح ساختمانی به شدت سر و کار دارند. با این حال علاوه بر این که از مواد طبیعی برای ساختمان سازی استفاده شده است؛ بلکه انسان توانسته است با به کار بردن مواد مصنوعی و ترکیب کردن آن‌ها نوع دیگری از مصالح را به وجود بیاورد که ساخته دست انسان است و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *