انواع مصالح ساختمانی

گاهی اوقات پیش می‌آید که مصالحی که برای یک ساختمان و یا بنا به کار برده می‌شود دارای کیفیت خوبی نیستند. بنابراین ساختمان از مقاومت بالایی برخوردار نمی‌باشد و امکان دارد در یک مدت زمان مشخص خرابی‌های زیادی به بار آید، بنابراین ساخت و ساز با مصالح و ابزارهای ساختمان سازی با کیفیت دوام و مقاومت سازه را تضمین می‌کند.
با توجه به نکاتی که در رابطه با مسائل و همین طور ساختمان سازی گفته می‌شود ابتدا باید این مطلب را در نظر گرفت که انواع مصالح ساختمانی می‌تواند در شکل‌های متفاوتی وجود داشته باشد که هر یک از این شکل‌ها برای ساختار‌های متفاوت به کار برده می‌شوند.

دسته بندی انواع مصالح ساختمانی

برای مصالح ساختمانی دسته بندی و نوع‌های متفاوتی وجود دارد یکی از مصالح ساختمانی که از آن استفاده می‌شود مصالح طبیعی است که به شکل طبیعی در طبیعت یافت می‌شود و به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. بیشتر موادی که به صورت مصالح طبیعی به کار برده می‌شود به راحتی در دسترس انسان قرار می‌گیرد و نیازی به فرآیندهای صنعتی ندارد. کاربرد مصالح طبیعی در ساختمان سازی بسیار زیاد است، با این حال برخی از آن‌ها نیز با توجه به فاکتورهای که برای فرآیندهای صنعتی وجود دارد به وجود می‌آیند.
مواد طبیعی و مصالح طبیعی که انسان می‌تواند همواره از آن استفاده کند و البته در آن دخل و تصرف نیز داشته است شامل:

  • چوب
  • شیشه
  • پلاستیک
  • رنگ‌های نفتی

از مصالح کاربردی در ساختمان سازی در صنایع متفاوتی استفاده می‌شود که می‌توان گفت قابلیت‌های بیشماری برای آن‌ها وجود دارد.
با این حال بیشتر مردم جهان توانستند با کمک این مواد برای خود سرپناه‌هایی را ایجاد کنند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد شرایط آب و هوایی است که برای هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد.

مصالح ساختمانی

در سراسر جهان مردم جهان با توجه به شرایط آب و هوایی که دارند از مواد و مصالح استفاده می‌کنند با این حال اگر در یک منطقه شرایط آب و هوایی به صورتی باشد که میزان بارش‌ها به شدت افزایش یابد یا میزان بارندگی بسیار زیاد باشد نمی‌توان از مصالحی مانند: چوب یا شیشه استفاده کرد گاهی اوقات باید مصالح مقاومت بیشتری داشته باشند. گاهی اوقات بیشتر مردم از پارچه استفاده می‌کنند که بستگی به آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها نیز خواهد داشت که در آن منطقه از پارچه برای ایجاد یک سرپناه استفاده می‌کنند که به آن چادر گفته می‌شود.

با این حال اگر در شرایط آب و هوایی بد و نامساعد از آن استفاده شود این سازه نمی‌تواند جوابگوی نیازهای انسانی باشد.
در بیشتر موارد این مشکل برای عشایری به وجود می‌آید البته عشایری که کوچ می‌کنند که غالبا بیشتر آن‌ها نیز این فرایند را انجام می‌دهند.
بنابراین بیشتر عشایر در زمستان‌ها به مناطق گرم و در تابستان‌ها به مناطق خنک‌تری می‌روند در این صورت برای آن‌ها مشکلی به وجود نمی‌آید. اما امکان بارش‌های فصلی نیز وجود دارد، بنابراین باید از پارچه‌های استفاده کنند و چادرهای را به کار ببندند که قابلیت و دوام بالایی داشته باشند.

با توجه به تمامی نکاتی که گفته شد سنگ یکی از محکم‌ترین ‌و معتبرترین قابلیت‌های مصالح ساختمانی است که می‌تواند برای ساختمان سازی به کار برده شود و هنگام خرید مصالح ساختمانی سنگ حتما باید کیفیت سنگ در نظر گرفته شود.

سنگ استحکام بسیار بالایی دارد و با توجه به تکنولوژی‌هایی که در رابطه با تراش و تراشکاری سنگ وجود آمده است می‌توان تراش‌های خوبی را بر روی آن‌ها انجام داد و در ساختمان سازی از آن‌ها استفاده کرد. در گذشته از سنگ به شدت استفاده می‌شده است.

سنگ به عنوان یکی از مهم‌ترین ‌مصالحی که به صورت طبیعی در دست انسان قرار می‌گرفته است برای ساختمان سازی و ایجاد یک سرپناه شدت به کار برده می‌شده است و فاکتور دیگری بود که به همراه سنگ وجود داشته که می‌توانست به صورت مایع خمیری شکل به وجود آید که در میان درز‌ها و حفره‌هایی که سنگ‌ها را بتوانند در کنار هم قرار دهد و تمامی این حفره‌ها را نیز بگیرد به کار برده می‌شده است.

مصالح ساختمانیسنگ و گل دو فاکتوری بودند که از ارزش و قابلیت بالایی در زمان‌های گذشته برخوردار بوده‌اند. با این حال به کار بردن مصالح ساختمانی چه به صورت طبیعی و چه به صورت صنعتی برای ساختمان سازی بسیار با ارزش هستند و البته باید شرایط و فرهنگ و آداب و رسوم مناطق را در نظر گرفت و از هر یک از این وسایل به درستی استفاده کرد.

در فضای شهری و همین طور شهرنشینی به کاربردن پارچه و یا سنگ و گل نمی‌تواند جوابگوی نیازهای انسان‌های اجتماعی باشد.
بنابراین باید از مواد دیگری استفاده کرد و موادی که به صورت صنعتی ساخته می‌شوند این مواد می‌توانند تاثیر زیادی در ساخت و ساز داشته باشند. با این حال یکی از منابعی که برای سنگ وجود دارد ظاهر و همین طور وزن سنگین است که برای آن به وجود آمده است با این حال سنگ نمی‌تواند برای ساختمان سازی باشد البته که دوام و کیفیت بالایی دارد.
از گذشته تا به امروز در ساخت و ساز به کار برده شده است با این حال امروزه از سنگ به عنوان تزیین و زیباسازی ساخت و ساز در ساختمان سازی به کار برده می‌شود و از بهترین سنگ نما برای ساختمان استفاده می‌شود و این که برش‌های بی نظیری بر روی آن ایجاد می‌شود که می‌تواند قابلیت زیبا سازی را برای ساختمان به وجود بیاورد و همچنین از وزن سنگین آن نیز کمی کاسته می‌شود.

نکته‌ای که در رابطه با سنگ در به کار بردن آن در ساختمان سازی باید به آن اشاره کرد میزان سرد بودن آن است؛ یعنی در فصل سرد سال، سنگ از این خاصیت برخوردار است که بتواند میزان سردی را در خود نگه دارد و آن را جذب نماید.
بنابراین در این صورت ساختمان سردی زیادی را به خود خواهد دید و در این رابطه باید در انتخاب سنگ دقت زیادی را به خرج داد.
انواع وسایل ساختمانی که برای ساختمان به کار برده شود به نوعی برای ایجاد عملکرد خاص به خود استفاده خواهد شد و درست در زمانی از تمامی مصالح بهره برده خواهد شد که ساخت و سازی صورت بگیرد و این ساخت و ساز طبق اصول اولیه باشد که برای هر ساختمانی به کار برده خواهد شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *