بافت سنگ مطلوب

از اولیه‌ترین نوع مصالح ساختمانی، بهره بردن از سنگ است. در ایام گذشته تا به امروز، سنگ، به عنوان قدیمی‌ترین نوع مصالح ساختمانی به کار می‌رفته است. انسان، با توجه به تمامی ابزار‌هایی که در هر زمان به آن‌ها دسترسی داشت از سنگ استفاده می‌کرد. بنابراین انسان، در تولید کردن سنگ، هیچ نقشی را ایفا نکرده است. این ماده طبیعی، در دسترس بسیاری از تولید کنندگان صنعت ساخت و ساز، قرار می‌گیرد.

به دلیل مقاوم بودن سنگ، برای ساخت و ساز، در گذشته و در حال حاضر، برای بخش‌های متفاوتی از آن بهره می‌برند و یکی از پر فروش‌ترین مصالح در مراکز خرید مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. هر بخش از ساختمان، باید مقاومت قابل قبولی را برای خود داشته باشد. یک بنا، بدون داشتن شاخص‌هایی برای مقاومت و استحکام بالا، نمی‌تواند یک ساخت قابل توجه برای مصرف کنندگان آن باشد.

البته در کنار سنگ، از ملات نیز استفاده می‌کنند. ملات تولید شده به همراه گچ و آهک است. این دو ماده، کمک کننده برای تولید ملات و به دست آوردن مقاوم سازی بیشتر برای سازه ساختمانی است.

ساختمان سنگی

با بافت سنگ مطلوب ساخت بهتری داشته باشید

برای ساختار سنگ، بافت متنوعی وجود دارد. البته از مهم‌ترین نوع بافت برای سنگ، باید به نوع شیار و ترک‌های شکل گرفته بر روی آن اشاره داشت. البته این نوع از ترک و شیار برای سنگ، با توجه به نوع آن متفاوت است.

در این صورت، باید نوع سنگ را نیز مد نظر قرار داد. سنگ، باید ساختار سالم و مناسبی را داشته باشد. هر نوع ترک و شیار، ساختار استاندارد آن را از بین می‌برد. بنابراین وجود هر سنگی در طبیعت، مناسب برای ساخت و ساز نیست. سالم بودن سنگ، از فاکتور‌های مهم برای ساختمان سازی است. وجود ترک و شیار، منجر به از دست دادن مقاومت برای سنگ می‌شود. نکته قابل توجه برای سنگ کاربردی در ساخت و ساز، یکدست و یک شکل بودن آن، اهمیت بالایی دارد.

بافت سنگ مطلوب در جذب آب

از فاکتور‌های دیگر برای بافت مطلوب سنگ میزان جذب کردن آب است. سنگ، نباید درصد بالایی از آب را جذب کند. با جذب کردن میزان بالایی از آب، امکان فرسایش و از بین رفتن آن در مدت زمان کوتاه وجود دارد. آب، ماده‌ای که با قرار گرفتن بیش از اندازه آن در سنگ، موجبات، در هم شکستن و متلاشی شدن آن را فراهم می‌کند.

به همین دلیل، سنگ باید درصد بسیار ناچیزی از رطوبت را در خود داشته باشد. به همین دلیل، از سنگ، برای ساختار بیرونی و همین طور داخلی ساختمان استفاده می‌کنند. در ساختار بیرونی، به دلیل بارش برف و باران و شکل گیری نم و رطوبت، سنگ، مقاومت زیادی را از خود نشان داده است.

با بافت سنگ مطلوب بدون مواد اضافه

از شکل و ساختار‌های بهینه شده برای سنگ، نسبت به مطلوب بودن آن، در رابطه با نداشتن مواد اضافی در ساختار سنگ است. سنگ موردنظر برای ساختمان، باید به شکل ساده در ساخت و ساز به کار برود.

تاثیرات شرایط محیطی بر روی سنگ ساختمانی

از جمله فاکتور‌های مهم برای سنگ ساختمانی در برابر شرایط محیطی، دقت در مقاومت آن است. استحکام سنگ در برابر شرایط محیطی، بسیار مهم است. موقعیت‌های آب و هوایی که میزان مقاومت سنگ را افزایش می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • یخبندان
  • تغییرات ایجاد شده دمایی
  • باد
  • بارش

تمامی عوامل فرسایش پذیر برای سنگ، در این مقوله جای داده می‌شوند. در انتخاب نوع سنگ، باید دقت زیادی را به خرج داد. سنگ کاربردی برای ساختمان، به شکل طبیعی در دو نوع وجود دارد که شامل: سنگ آذرین و سنگ آهکی است.

در رابطه با بهره‌مندی از این دو نوع سنگ، محل مورد نظر برای استفاده از سنگ باید در نظر گرفته شود. اگر مکان موردنظر برای ساخت و ساز، به سنگ با مقاومت بالا نیاز دارد باید از سنگ آذرین بهره‌مند شد. البته سنگ آهکی، درصد مقاومت بسیار کمی دارد. وجود رگه‌های موجود در ساختار سنگ آهکی، درصد استحکام آن را کاهش می‌دهد.

در مورد سنگ آذرین، باید میزان چسبندگی آن را در ساخت و ساز در نظر داشت. درصد چسبندگی برای این کار، باید به شکل استاندارد باشد. اما در رابطه با سنگ آذرین، این میزان از چسبندگی، به دلیل جذب کردن آب اندک در آن، بسیار ناچیز است. بنابراین سنگ مطلوب برای ساخت و ساز، باید میزان چسبندگی بالایی را در ساخت و برای اسکلت ساختمان داشته باشد.

ساختمان سنگی

با بافت سنگ مطلوب برای نمای ساختمان آشنا شوید

از جمله فاکتور‌های مهم برای نمای ساختمانی، بهره بردن از سنگ‌های کاربردی و در عین حال زیبا است. از جمله نکات مهم، برای نمای ساختمان، قرار گرفتن آن در محیط پیرامون و بیرونی است. در سنگ نما، باید قابلیت قرارگیری آن در برابر باران و یخبندان وجود داشته باشد.

نمای ساختمان، باید در هر منطقه‌ای متناسب با شرایط آب و هوایی، تحمل پذیری بالایی را از خود نشان دهد. در کشور ایران، هر منطقه‌ای، با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت برای آن، نیاز به یک نوع سنگ دارد. توانمندی برای برش دادن و صاف و صیقلی شدن سنگ، هم از فاکتور‌های مهم برای بافت آن است. از نظر مقاومت به صورت کششی و خمشی، قابلیت بالایی را از خود نشان دهد. رنگ سنگ، از جمله فاکتور اولیه برای انتخاب آن در ساخت و ساز است. بنابراین وجود رنگ، ثابت برای سنگ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کیفیت سنگ مطلوب، برای ساخت و ساز، ماندگار ماندن رنگ آن است. کیفیت در رنگ سنگ، مقاومت و کارایی آن را در هر زمان از ساخت، افزایش می‌دهد. عامل‌هایی که در انتخاب سنگ، برای بیشتر افراد مصرف کننده، از جمله کاربرد آن و نوع سنگ است. عامل‌های دیگری که بعد از این دو فاکتور از اهمیت بسیار بالایی در ساخت و در بین افراد پیدا می‌کند شامل موارد زیر است:

  • ایجاد ساختار و آنالیز به شکل فیزیکی و شیمیایی
  • رنگ کاربردی برای سنگ
  • هزینه جاری برای آن

بنابراین دارا بودن بافت مطلوب و بهینه برای سنگ، برای ساختمان، بسیار ارزشمند است. ابتدا برای انتخاب نوع سنگ مناسب، باید کاربرد آن را در صنعت ساختمان سازی در نظر داشت. کاربرد سنگ، نوع آن و میزان هزینه پرداختی در بهره‌مندی از سنگ، را مشخص می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *