کاربرد انواع شن

با انواع شن بهینه سازی یک فضا، به شکل مطلوبی شکل می‌گیرد. شن، یک فاکتور بسیار موثر و قابل قبول، برای به دست آوردن بهترین موقعیت و فضا است. کاربرد انواع شن با یکدیگر متفاوت است و شن ساده و معمولی برای ساخت و ساز به کار می‌رود. این نوع شن، کاربرد بسیار بالایی در ایجاد یک ساخت و ساز و فرایند ساختمان سازی را به خود اختصاص داده است.

شن معمولی و ساده، می‌تواند برای ایجاد یک ملات بسیار مقاوم مورد استفاده قرار بگیرد. بیشتر افراد، چه به صورت مبتدی و چه به شکل حرفه‌ای، با این نوع شن، آشنایی کامل را دارند.

اما در رابطه با شن‌های دیگر، باید شن رنگی را در نظر داشت. این نوع شن، نسبت به شن معمولی و ساده، تنوع رنگ بسیار بالایی دارد. این تنوع رنگ، می‌تواند کاربرد‌های بیشتری را برای شن رنگی به وجود آورد. این روز‌ها، افراد به دنبال تنوع و طیف رنگی بسیار بالا، برای ابزار‌های و حتی مصالحی که در ساختمان به کار رفته می‌باشند.
در گذشته، بهره بردن از مصالح ساختمانی، به صورت یکدست و یک شکل، بسیار مرسوم بود. اما این روز‌ها، بهره بردن از مواد یکدست، دیگر طرفداران خود را از دست داده است.

دستگاهی در حال ساختن تپه شنی

انواع شن رنگی برای زیباسازی محیط

ساختار شن رنگی، نسبت به شن‌های دیگر، اندازه متفاوتی دارد. اندازه این نوع شن، مانند یک دانه عدس است. البته ابعاد و اندازه‌های متفاوتی برای این نوع شن در مراکز خرید مصالح ساختمانی وجود دارد که شامل:

  • اندازه متوسط
  • بادامی
  • نخودی

البته بهره بردن از شن رنگی، بیشتر برای دکوراسیون یک محیط قابلیت دارد. البته بهره بردن از شن رنگی، برای افرادی که دارای گلدان و گل و گیاه می‌باشند بسیار مفید و مناسب است. بهره بردن از شن رنگی، برای ایجاد فضای زیبا برای تزئین کردن گلدان است.

بیشتر افراد، تمایل به بهره‌مندی از شن‌های رنگی برای باغچه دارند. باغچه، فضای دیگری که نیاز به شن رنگی دارد. البته بهره بردن از شن رنگی، بسیار سلیقه‌ای است. سلیقه‌ای بودن این موضوع، تناسب استفاده از شن رنگی را نیز متمایز می‌‌کند. البته بیشتر در پارک‌ها و محوطه سازی و همین طور فضای باغ شخصی و عمومی، استفاده می‌شود.

رنگ مناسب برای شن رنگی چیست؟

بسیاری از رنگ‌هایی که برای شن رنگی به کار رفته، ضد آب می‌باشند. بنابراین به دلیل ضد آب بودن آن‌ها، میزان مقاومت و پایداری زیادی برای این نوع شن وجود دارد. به همین دلیل، در یک بازه زمانی طولانی می‌توان از شن رنگی استفاده کرد.

قسمت‌های دیگری که از شن رنگی استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • آب نما
  • آکواریوم

نوع دیگری از شن، با نام شن سوزنی است. این شن، از نظر اندازه و ابعاد، ضخامت بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. فاکتور ضخامت بالا، برای شن سوزنی، در بتن سازی کاربردی ندارد.

بهره بردن از شن سوزنی در بتن سازی، منجر به از دست دادن میزان مقاومت برای بتن و همین طور بالا بردن میزان آب برای ساختار بتن است. از جمله فاکتور‌های منفی که برای استفاده از شن سوزنی در ساخت بتن می‌توان به آن اشاره کرد در رابطه با میزان مقاومت کم و پایداری نامناسب برای این نوع شن است.

شن دانه درشت

شن پولکی چیست؟

نوع دیگری از شن با نام شن پولکی است. این نوع شن، نسبت به شن‌های دیگر، اندازه کوچک‌تری دارد. بنابراین این نوع شن، با ساختار پولکی در بین شن‌های دیگر شناخته شده است. بهره بردن از شن پولکی مانند شن سوزنی، برای ساخت بتن، هیچ نوع کاربردی را به خود اختصاص نداده است.

نداشتن عملکرد مناسب برای شن پولکی در ساخت بتن، از مقاومت آن می‌کاهد. بهره بردن از شن پولکی برای ساخت بتن، منجر به از بین بردن میزان مقاومت خمشی برای آن می‌شود. بنابراین شن پولکی، از میزان کارایی و مقاومت این نوع شن، به شدت می‌کاهد.

ویژگی شن معمولی در ساخت و ساز چیست؟

شن معمولی برای ساخت و ساز، نسبت به شن‌های دیگر، ویژگی‌های خاص به خود را دارد. شن ساده، در برابر انواع سایش‌های ایجاد شده برای آن، دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است. این نوع شن‌ها، به هیچ عنوان تغییر شکل و حالت به خود نمی‌دهند. ایجاد تنش‌های بسیار زیاد برای شن، مقاومت و استحکام آن را افزایش می‌دهد. از جمله فاکتور‌های دیگر برای شن، میزان مقاومت آن در برابر هوازدگی است.

البته یخبندان، فاکتور دیگری که برای دانه‌های شن هیچ ضرری را به وجود نمی‌آورد. دانه‌های شن، باید در برابر هر نوع از شرایط آب و هوایی از خود مقاومت بالایی را نشان دهند. شن، از مواد و مصالح بسیار کاربردی در ساختمان سازی است. این نوع از شن برای بخش‌های دیگری نیز استفاده می‌شود.

انواع شن ساده و بهره بردن از آن در ساخت مصالح

اولیه‌ترین بخش‌هایی که در آن از شن ساده استفاده شده، ساخت بنا و سد می‌باشد. انواع پل و سد‌ها به کمک شن، پیاده سازی می‌شوند. تقویت بتن، فرایند دیگری که برای استفاده از شن، بسیار مقبول است. حتی برای کاربرد‌های تزئینی نیز از شن، البته به صورت رنگی استفاده می‌شود.

شن ساده و معمولی، تنها برای ساخت، شکل و ساختار ایده آلی دارد. اما برای زیبا سازی فضا، به کار بردن این نوع شن، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. گاهی اوقات، از شن‌های مخصوص، برای تولید شیشه نیز استفاده می‌کنند.
بنابراین شن، تنها جایگاه خود را برای ایجاد یک ساخت و ساز مطلوب و بهینه باز نکرده است. بلکه شن، برای پی سازی و فاکتور‌های بسیار زیادی که بیشتر افراد به آن آگاهی ندارند قابلیت استفاده را دارد.

آسفالت سازی، بخش دیگری که نیاز به شن در آن احساس می‌شود. در هر صورت، شن، با توجه به تفاوت‌های بسیار زیاد در خود، می‌تواند فاکتور موثر و قابل قبول برای از بین بردن نیاز‌های افراد باشد. نیاز‌هایی که انسان برای ساخت به آن‌ها دقت زیادی می‌کند. بنابراین برای از بین بردن نیاز‌های خود، دست به راه حل‌های متفاوتی می‌زند. در میان این راه حل‌ها، فرایند‌های تولیدی نیز شکل می‌گیرند. بنابراین هر فرایند تولیدی، می‌تواند یک بخش ایده آل برای ساخت باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *