بهترین سنگ‌های راه پله

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان که شامل بخش‌های مختلفی است و آن‌ها توسط راه پله به یکدیگر متصل می‌شوند.

سنگ‌ها یکی از کاربردی‌ترین و زیبا‌ترین مصالح ساختمانی هستند. انتخاب سنگ راه پله از مراکز خرید مصالح ساختمانی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. تولیدکنندگان و طراحان معماری تمایل دارند تا راه پله‌هایی زیبا و خیره‌کننده در ساختمان بسازند؛ بنابراین سنگی که برای راه پله مناسب است باید با کیفیت و زیبا باشد.

علاوه بر زیبایی سنگ فاکتورهای مهم دیگری از جمله مقاومت و استقامت سنگ‌ها نیز بسیار مهم است.

بهترین سنگ‌های راه پله

بهترین سنگ‌های راه پله عبارتند از:

  1. مرمر
  2. تراورتن
  3. کوارتزیت
  4. گرانیت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سنگ راه پله مرمر

1. سنگ راه پله مرمر

مرمر از بهترین سنگ ساختمانی برای راه پله است. سنگ مرمر یا سنگ دهبید ممتاز نیز نامیده می‌شود. به دلیل زیبایی سنگ مرمر از‌ این نوع مصالح ساختمانی برای ساخت مجسمه و آثار باستانی استفاده می‌شود.

سنگ مرمر خاصیت انعطاف‌پذیری و صیقل‌پذیری بالایی دارد؛ به همین دلیل در بخش‌های مختلف ساختمان مانند: نما و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ مرمر در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم و بادوام است. سنگ مرمر از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز سنگ مرمر عمر مفید آن است. از مصارف دیگر سنگ مرمر در ساختمان‌سازی می‌توان به کانتر آشپزخانه، سنگ نما، دیوارپوش، ستون‌های بزرگ، کفپوش ساختمان‌ها اشاره کرد.

2. سنگ راه پله تراورتن

سنگ تراورتن از بهترین نوع سنگ ساختمانی برای راه پله است.‌ این سنگ در نما، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ تراورتن از سنگ‌های آهکی است که در طبیعت تحت تاثیر فشارهای درونی زمین‌ ایجاد می‌شود.

به دلیل وجود بافت متخلخل و حفره مانند مرمر به مراتب مقرون به صرفه است. نصب یا تعویض تراورتن برای بخش‌های راه پله، نما و کفپوش در داخل بنا و استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ راه پله کوارتزیت

3. سنگ راه پله کوارتزیت

یکی از بهترین سنگ‌های راه پله، سنگ کوارتزیت است.‌ این نوع سنگ‌ها بسیار مقاوم و محکم هستند و بیشترین کاربرد را در داخل و خارج از ساختمان دارند.

سنگ‌های کوارتزیت در مقایسه با سنگ‌های مرمر بسیار مقاوم هستند. قیمت‌ این نوع سنگ‌ها بسیار بالا است. سنگ راه پله کوارتز در رنگ‌بندی‌های مختلف خاکستری روشن و تیره با تم‌های نقره‌ای در طبیعت وجود دارد.‌ این نوع سنگ‌ها مناسب‌‌ترین انتخاب برای راه پله‌ها یا فضاهای خارجی مثل کفپوش هستند.

سنگ کوارتزیت از دانه‌های کوارتز و سیلیس تشکیل شده است. در طی‌ این سال‌ها از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار نیستند. از سنگ‌های کوارتز می‌توان برای راه پله، درپوش فضای داخلی و خارجی، کفپوش پارکینگ و سقف استفاده کرد.

4. سنگ راه پله گرانیت

سنگ گرانیت یکی از قدیمی‌‌ترین سنگ‌ها در ساختمان‌سازی است. سنگ‌های گرانیت از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند.

‌این نوع سنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر عوامل فرسایش مانند: باد، رطوبت، غبار و باران برخوردار هستند. با استفاده از سنگ‌های گرانیت می‌توان در نما و بخش‌های خارجی ساختمان استفاده کرد.

سنگ‌های گرانیتی از سه ماده فلدسپات، پلاژیوکلاز و کاتز تشکیل شده‌اند.‌ این نوع سنگ‌های لوکس در طبیعت در سه رنگ‌بندی مختلف: سفید، قهوه‌ای، صورتی، خاکستری و سیاه هستند.

سنگ راه پله گرانیت

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی سنگ‌های گرانیتی افزایش مقاومت‌ این نوع سنگ‌ها در برابر خراش، گرما، ضربه و لکه است.

سنگ‌های گرانیتی در مقایسه با سایر سنگ‌های دیگر بسیار گران قیمت هستند و برای بخش‌های مختلف از جمله راه پله، کفپوش، دیوارپوش و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب مصالح ساختمانی بسیار حائز اهمیت است؛ به‌ این دلیل که در صورت خرید مصالح غیر استاندارد، امنیت و مقاومت ساختمان را به خطر می‌اندازد. از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان که بخش‌ها و طبقات مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند راه پله است.

به دلیل رفت و آمد زیاد در طول شبانه روز استفاده از مصالح مرغوب در ساختمان بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های قابل توجه استفاده از مصالح ظریف، مقاوم و زیبا است. بهترین مصالح برای ساخت راه پله، سنگ‌ها هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *