مزایای سنگ تراورتن

سعی داریم در این گفتار به مزایای سنگ تراورتن بپردازیم. از این نوع سنگ‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله طراحی داخلی و نمای ساختمان استفاده می‌شود.

مهم‌ترین نکته در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب از مراکز خرید مصالح ساختمانی شناخت مزایای و معایب هر سنگ است. با توجه به مزیت‌ها و معایب این سنگ ساختمانی می‌بایستی در انتخاب این نوع سنگ‌ها دقت بیشتری نمود.

انواع سنگ تراورتن

یکی از اصلی‌ترین نکات در مورد سنگ‌های تراورتن، تنوع بی نظیر آن است. این سنگ از جهات مختلفی تنوع چشمگیری دارد. از تعداد معادن گرفته تا رنگ‌های متفاوت موجب می‌شود تا تراورتن پاسخگوی تمام سلیقه‌ها باشد.

  1. آذرشهر
  2. عباس آباد
  3. تکاب
  4. زنجان
  5. کاشان
  6. آتشکوه
  7. طرق
  8. حاجی آباد
  9. آبگرم
  10. کمشچه
  11. ابیانه
  12. دره بخاری
  13. رامشه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تراورتن آذرشهر

سنگ تراورتن آذرشهر دارای زمینه تیره است در بافت آن رگه‌هایی به رنگ طلایی و سفید است. این نوع سنگ مانند سایر نمونه‌های قبلی موج‌دار و بی‌موج است. هر کدام از آن‌ها جذابیت ظاهری بی‌نظیری دارد.

تراورتن‌های آذرشهر بسیار متنوع هستند که از بین آن‌ها می‌توان به خرمایی، مسی و رهنگ‌های سیلور اشاره کرد. میزان تخلخل این تراورتن بسیار کم است. این سنگ از مقاومت و استحکام قابل قبولی برخوردار است.

2. سنگ تراورتن عباس آباد

یکی از غنی ترین، سنگ‌های تراورتن عباس آباد است. این نمونه سنگ‌ها در رنگ بندی‌های مختلف سفید، بژ و کرم استخراج شده که بعد از فرآوری در اشکال مختلف ارائه می‌شود. استفاده از این نوع سنگ‌ها برای سنگ نما همانند سایر تراورتن‌ها متداول است.

3. سنگ تراورتن تکاب

از سایر شهرستان‌هایی که معادن تراورتن در آن یافت می‌شوند می‌توان به تکاب اشاره نمود. سنگ تراورتن تکاب به رنگ قهوه‌ای است در بافت آن رگه‌های سفید دیده می‌شود. این سنگ به عنوان سنگ خرمایی تکاب نیز معروف است. از دیگر ویژگی‌های سنگ تکاب وجود تخلخل کم است به همین دلیل ساب‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. این موضوع موجب براقیت سنگ بعد از فرآوری می‌شود.

سنگ تراورتن تکاب

4. تراورتن زنجان

زنجان معادن زیادی تراورتن‌های تیره و روشن دارد. این معادن در رنگ‌های کرم، بژ و شکلاتی هستند. کیفیت این سنگ‌ها متوسط است به همین دلیل طرفداران زیادی دارند.

5. تراورتن کاشان

کاشان معدن تراورتن‌های کرم، کرم بژ و بژ است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سنگ می‌توان به نظم و ساختاری یکدست و هماهنگی که در بافت آن به کار رفته است اشاره کرد.

6. سنگ تراورتن آتشکوه

در صورتی که به دنبال تراورتن‌هایی با تم سفید هستید. سنگ تراورتن آتشکوه گزینه بسیار مناسبی است. این سنگ با ساب‌پذیری بالا در بین زیباترین تراورتن‌ها قرار می‌گیرد.
در فرایند فرآوری این سنگ به صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود و برای بالا رفتن کیفیت آن از رزین اپوکسی استفاده می‌شود.

سنگ تراورتن آتشکوه

7. تراورتن طرق

تراورتن طرق رنگ قهوه‌ای و شکلاتی دارد. این سنگ به دلیل داشتن موج‌های ریز در بافت زیبایی منحصر به فردی به کار می‌بخشد. ساب‌پذیری بالا و براقیت از مهم‌ترین خصیصه تراورتن است. این سنگ بسیار شبیه به تراورتن‌های حاجی آباد است.

8. سنگ تراورتن حاجی آباد

وجود سنگ‌های تراورتن حاجی آباد در معادن در رنگ‌های کرم، شکلاتی و بژ استخراج می‌شوند. این نوع سنگ‌ها در مقایسه با دیگر تراورتن‌های موجود در بازار کمترین تخلخل را دارند.

در زمان خرید سنگ تراورتن حاجی آباد این قابلیت وجود دارد که بین شیوه‌های مختلف سنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. تراورتن حاجی آباد در نمونه‌های مختلف موج‌دار و بی‌موج فرآوری شده است. همچنین از دوام و ساب‌پذیری بالایی برخوردار هستند.

9. سنگ تراورتن آبگرم

این نوع سنگ به رنگ کرم است که دارای یک بافت یکپارچه است. در بعضی از شیوه‌های آن می‌توان لکه‌های سیاه رنگ را مشاهده کرد. میزان تخلخل این نوع سنگ در روش‌های مختلف متغیر است.

10. تراورتن کمشچه

این نوع سنگ دارای تم کرم است. از سنگ‌هایی است که تراکم بالایی دارد و جذب آب آن نسبت به سایر نمونه‌های دیگر پایین است. مقاومت، تخلخل کم، یکنواختی رنگ و غیره از مهم‌ترین ویژگی‌های این سنگ به شمار می‌رود.

تراورتن کمشچه

11. تراورتن ابیانه

تراورتن ابیانه یکی از انواع سنگ‌های تراورتن که تم رنگی روشنی دارد. در بافت این سنگ هاله‌هایی از رنگ‌های سیاه و صورتی دیده می‌شود. نمونه‌های موج‌دار این سنگ کمیاب بیشتر به بدون موج است. تخلخل این تراورتن در مقایسه با نمونه‌های قبلی تا حدودی بیشتر است.

12. تراورتن دره بخاری

از بین سنگ‌هایی که رنگ روشنی دارند. تراورتن دره بخاری از همه با کیفیت‌تر است. این سنگ تراکم بسیار بالا دارد. همچنین تخلخل کمی دارد.

ویژگی ساب‌پذیری و شفاف بودن نمای زیبایی به ساختمان می‌بخشد. سنگ تراورتن دره بخاری از انواع سنگ‌های بی‌موج و موج‌دار است که در سنگ فروشی به فروش می‌رسد. نمونه‌های مختلف این سنگ در طرح‌ها موج پیچ، ابروبادی و غیره تهیه می‌شوند.

13. تراورتن رامشه

سنگ تراورتن رامشه مشابه سنگ تراورتن عباس آباد است. البته میزان خلل سنگ رامشه از سنگ عباس آباد بیشتر است.

مزایای سنگ تراورتن

با توجه به مزیت‌های سنگ تراورتن این نوع سنگ‌ها به انتخاب اول بیشتر معماران و طراحان داخلی تبدیل می‌شود.

  • عدم جذب گرما
  • مقاومت سنگ تراورتن
  • تخلخل
  • ثبات رنگ و عدم تغییر رنگ
  • زیبایی طرح‌ها و بافت سنگ
  • برش کاری و افزایش ساب‌پذیری
  • عایق حرارت و صوت
  • قیمت مناسب در رنگ‌های متداول

سنگ تراورتن

عدم جذب گرما

این ویژگی تراورتن موجب می‌شود که این سنگ همیشه خنک باشد.

مقاومت سنگ تراورتن

تراورتن مقاومت ضربه‌ای و فشاری مناسبی دارد. این خصیصه موجب افزایش مقاومت بالای سنگ کف تراورتن شده و از شکسته شدن سنگ نما ناشی از انبساط و انقباض ساختمان جلوگیری می‌کند.

تخلخل

از دیگر مزایای سنگ تراورتن وجود تخلخل است که موجب لیز نبودن سنگ تراورتن شده و آن را به کفپوشی ایده آل تبدیل می‌کند. این خلل‌ها موجب چسبندگی و ایمنی بیشتر سنگ نما می‌شود.

ثبات رنگ و عدم تغییر رنگ

این سنگ در مواجه با عوامل خارجی و محیطی بعد از مدتی تغییر نمی کند و ثابت می‌ماند.

زیبایی طرح‌ها و بافت سنگ

تراورتن بافتی به صورت لایه لایه‌ای است. این نکته موجب می‌شود تا آن را به حالت‌های مختلف موج‌دار یا بدون موج فرآوری کند. با توجه به الگوریتم‌های طبیعی و جذابی که در بافت سنگ وجود دارد زیبایی آن را دوچندان کرده است.

برش کاری و افزایش ساب‌پذیری

وجود تخلخل زیاد در بعضی از نمونه‌ها امکان ساب زدن صیقلی و شفاف را از سنگ می‌گیرد؛ لذا با استفاده از مواد اولیه مرغوب و استاندارد در زمان فرآوری این مشکل تا حدود زیادی حل شده است و تراورتن کاملا صاف و صیقلی فرآوری می‌شود.

عایق حرارت و صوت

در سال‌های اخیر بر روی دیوارپوش‌ها و کفپوش‌ها توجه زیادی به عایق بودن مصالح می‌شود. خوشبختانه تراورتن سنگی عایق صورت و حرارت است که موجب آرامش بخشیدن به فضا و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد.

قیمت مناسب در رنگ‌های متداول

تراورتن از نمونه سنگ‌هایی ارزان قیمت است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *