عامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن

عامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن مختلف است، نخستین معیار نوع سنگ است. تراورتن در مقایسه با سنگ‌های مرمر و گرانیت قیمت ناچیزی‌ دارد. قیمت این سنگ در مراکز پخش مصالح ساختمانی نسبت به سنگ مرمریت به عوامل دیگری وابسته است.

6 عامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن

مهم‌ترین عوامل بر قیمت سنگ تراورتن عبارت است از:

  1. کیفیت سنگ
  2. میزان تخلخل
  3. سورت‌بندی سنگ
  4. ابعاد و قطر سنگ
  5. نوع فرآوری سنگ
  6. رنگ و طرح

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کیفیت سنگ

یکی از 6 عامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن، کیفیت سنگ است. سنگ‌های تراورتن با  توجه به ساختار و بافتی که‌دارند قیمت آن‌ها تعیین می‌شود. از جهتی درجه بندی کیفی تراورتن مانند: درجه یک، دو یا سنگ تراورتن درجه سوپر از مواردی است که در ایجاد تفاوت قیمت در این محصولات است.

کیفیت سنگ تراورتن

2. میزان تخلخل

تراورتن سنگی متخلخل است. بافت این سنگ‌دارای خلل و فرج است. مقدار این خلل‌ها رابطه عکسی با کیفیت، میزان مقاومت و استحکام سنگ در برابر یخ زدگی‌دارد.

هر چقدر میزان تخلخل در سنگ کمتر باشد تراکم آن افزایش می‌یابد. قیمت این سنگ بیشتر می‌شود. از دیگر مزایای سنگ‌ها با خلل کمتر، قابلیت ساب بهتر، صیقلی و صاف بودن سنگ است که باعث زیبایی هرچه بیشتر سطح خواهد شد.

3. سورت‌بندی سنگ

از دیگر عوامل مهمی که موجب افزایش قیمت سنگ تراورتن می‌شود. سورت‌بندی بسیار دقیق است. سورت‌بندی سنگ‌های ساختمانی براساس ویژگی‌های مختلفی مانند: سنگ، نداشتن ترک و پوسیدگی در سنگ و غیره صورت می‌گیرد.

هر چقدر سورت‌بندی سنگ‌ها منظم و دقیق باشد قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد.

4. ابعاد و قطر سنگ

ابعاد و قطر سنگ یکی از 6 عامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن است. در مقابل اندازه‌های مختلف سنگ‌ها با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود. هر چقدر ابعاد سنگ‌ها بیشتر باشد هزینه تمام شده آن هم افزایش خواهد یافت؛ بنابراین گران قیمت‌ترین نوع سنگ تراورتن از لحاظ سایز بندی و سنگ اسلب است.

رنگ و طرح سنگ تراورتن

5. نوع فرآوری سنگ

سنگ تراورتن به شیوه‌های متفاوتی فرآوری می‌شود. این سنگ به دلیل وجود خلل و فرج زیاد در بعضی از موارد از جمله: رزین، بتونه یا اپوکسی برای صاف و یکدست کردن سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عامل خود باعث افزایش قیمت سنگ خواهد شد و تاثیر بسزایی بر روی آن خواهد گذاشت.

6. رنگ و طرح

با توجه به نوع، طرح بافت و ساختاری که در سنگ وجود‌دارد، از عوامل موثر بر افزایش قیمت سنگ تراورتن در رنگ‌های مختلف در طبیعت موجود است. از بین این سنگ‌ها هرچقدر بافت، طرح سنگ‌ها از نظم بیشتری برخوردار باشد قیمت بیشتری برای سنگ تعیین می‌شود. در میان سنگ‌هایی که در طیف رنگی روشن هستند. روشن‌تر بودن سنگ در بین سنگ‌هایی با تم رنگی تیره‌تر، تیره‌تر بودن سنگ مزیت‌های زیادی‌دارد که موجب بالا رفتن قیمت آن می‌شود.

سنگ‌های تراورتن در دو نوع موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شوند.

ضرورتاً قیمت سنگ تراورتن موج‌دار از قیمت تراورتن بی‌موج بالاتر است. احتمالا براساس نوع سنگ، ابعاد و سایر ویژگی‌ها قیمت هر کدام از آن‌ها بیشتر یا کمتر دیگری باشد.

سنگ‌های تراورتن

درجه‌بندی سنگ‌های تراورتن

با توجه به نوع بافت و طرح سنگ قیمت‌های متغیری‌دارد. از جمله:

  • سنگ تراورتن درجه یک
  • سنگ تراورتن درجه دو
  • سنگ تراورتن درجه سه
  • سنگ تراورتن ممتاز
  • سنگ تراورتن سوپر

نرخ سنگ تراورتن

تراورتن در معادن مختلف و شهرستان‌های مختلف استخراج می‌شود. از معروف‌ترین و استانداردترین سنگ‌ها تراورتن در بازار از جمله:

  • سنگ تراورتن حاجی آباد
  • سنگ تراورتن کاشان
  • سنگ تراورتن عباس آباد

هر کدام از این سنگ‌ها ویژگی‌های بارزی‌دارند. با توجه به سطح کیفیت و بافت و رنگ‌بندی قیمت‌گذاری می‌شوند. این سنگ‌ها براساس نوع بافت درجه‌بندی‌های مختلفی‌دارند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *