نانو آجر در ساختمان‌ سازی

قدمت استفاده از انواع اشکال آجر برای ساخت و ساز به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد.
آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی پر کاربرد در مراکز خرید مصالح ساختمانی است که از گذشته تا کنون برای ساخت ساختمان و بنا همچنان استفاده می‌شود.
با افزایش ساخت و ساز شهری و افزایش احداث ساختمان به خصوص در مناطق شهری بهبود کیفیت و کارایی مصالح ساختمانی نیز امری اجتناب ناپذیر می‌باشد. ورود تکنولوژی و فناوری جدید در این عرصه نیز به منظور بهینه‌سازی ساختمان‌ها و بهبود عملکرد مصالح مورد استفاده، می‌باشد.
ما دراین نوشته در مورد مزایای نانو آجر در ساختمان‌ سازی برای شما صحبت خواهیم کرد.

با پیشرفت علم و تکنولوژی فرآیند ساخت آجرهای امروزی مانند همه جوانب زندگی همراه با تغییرات زیادی بوده است.
آجر به عنوان یک مصالح ساختمانی دیگر حالت قدیمی خود را از دست داده و کیفیت و ویژگی‌های دیگری پیدا نموده است. در واقع می‌توان گفت در فرآیند ساخت آجرها تغییراتی ایجاد شده که این تغییرات منجر به افزایش کیفیت و طول عمر آن‌ها شده است.

تکنولوژی نانو یکی از فناوری‌های جدید و به روزی است که در حوزه ساخت آجر نیز ورود کرده و آجرهای جدیدی به نام نانو آجر را به وجود آورده است. در واقع می‌توان گفت نانو آجر با استفاده از تکنولوژی نانو برای پاسخ به نیازهای جدید در صنعت ساختمان‌سازی ابداع شده است.
این آجرها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که دریچه‌های جدیدی را برای کیفیت آجرنما ساختمانی ایجاد کرده‌اند.

نانو آجر ضد آب

نانو آجر چیست؟

نانو آجر در واقع به آجری اطلاق می‌شود که با استفاده از تکنولوژی نانو و با استفاده از ترکیب نانوذرات با آجرهای قدیمی به عمل آمده و ساخته می‌شود. این آجرها به منظور بهبود عملکرد و کارایی مصالح به وجود آمده‌اند. این آجرها ساختاری متفاوت دارند و استفاده از آن‌ها بهینه‌تر است همچنین پایداری و مقاومت ساختمان را ارتقا داده و بهبود کارایی را برای ساخت و سازها به ارمغان می‌آورند. 

همان طور که گفتیم نانو آجرها از نانو ذرات به وجود آمده‌اند، ابعاد این نانو ذرات بسیار کوچک و به شکل نانومتر یعنی میلیونیم میلی‌متر می‌باشد. اما همین ذرات کوچک خصوصیات ویژه‌ای مانند مقاومت زیاد، رسانا بودن و حتی خود ترمیم بودن را به آجر اضافه می‌کند. همچنین ویژگی‌های دیگری مانند مقاومت در برابر زلزله، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت زندگی از دیگر مزایای نانو آجرها به شمار می‌رود.

افزایش تولید نانو آجر در عرصه ساختمان رویکردی نوینی است که فرصت‌های زیادی برای این صنعت به وجود آورده و ساختمان‌های مقاوم و کارآمدی را به وجود می‌آورد. تکنولوژی نانو قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که راهکار پیشرفته و نوینی را برای بهینه‌سازی ساختمان به وجود می‌آورد. 

تکنولوژی نانو امروزه به بخش جدایی ناپذیر صنعت ساختمان‌سازی مبدل گردیده است. ذرات نانو آجر به عنوان یک پوشش محافظتی روی آجر عمل می‌کند. این لایه مقاومت و استحکام آجر را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. 

نانو آجر در واقع مایعی است که روی آجر اسپری شده و پس از مدت کوتاهی به عنوان یک لایه محافظتی برای آجر عمل خواهد نمود. این لایه محافظتی یک لایه نامرئی است که آجر را در برابر آلودگی، نفوذ آب و رطوبت و موارد دیگر نیز مقاوم می‌نماید.
پتانسیل نانو آجر در بهبود کیفیت ساختمان‌ها و کاهش مصرف انرژی قابلیت آن‌ها را برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی افزایش داده و روز به روز بیشتر می‌کند. 

نمای ساختمان آجری

مزایای نانو آجر در ساختمان‌ سازی

استفاده از نانو آجر مزایای بسیار مفیدی را به همراه دارد. 

  • این آجرها با داشتن یک لایه پوششی و باعث‌ عدم یکنواختی روی سطح آجرها می‌شود و مانع از کثیفی در سطح آجر نیز می‌شود. این یعنی گرد و غبار و آلودگی‌های به هیچ عنوان روی آجر تاثیر نداشته و آن‌ها را کثیف نمی‌کند. 
  • نانو آجرها مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی و روغنی دارند. این مزیت مقاومت آجر را در برابر برف و باران افزایش داده و مانع از ایجاد لکه در سطح آجر می‌شود. 
  • نانو آجرها نیاز به نگهداری و نظافت ندارند و با استفاده از این آجرها از صرف هزینه‌های زیاد برای تمیز کردن و نگهداری از آجر بی‌نیاز خواهید بود. 
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش نیز یکی دیگر از مزایای نانو آجرها است که این مزیت در نوع خود منحصر به فرد است. 
  • محافظت از آجر در برابر نور مستقیم خورشید و باران‌های اسیدی و از بین رفتن رنگ و ظاهر ساختمان از ویژگی‌های نانو آجر به شمار می‌رود. 
  • نانو آجر به راحتی ساخته می‌شود کافی است در ابتدا سطح آجر را تمیز کرده و پس از خشک شدن مقداری از ماده را روی آجر اسپری نمایید. 
  • عمر نانو آجرها چیزی حدود 5 سال می‌باشد و عمر نما و سازه را نیز افزایش می‌دهد. 

کاربرد انواع آجر با یکدیگر فرق دارد و همان طور که تا این جای متن به آن پرداخته‌ایم نانو آجر ویژگی‌ها و مزایای زیادی را به آجرهای معمولی می‌افزاید و عمر مفید یک ساختمان را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

مقاومت ساختمان در برابر عوامل آب و هوایی و زیست محیطی نیز یکی دیگر از کاربردهای مفید نانو آجر به شمار می‌رود. نانو آجر نه تنها یک لایه محافظتی بر روی سطح آجر بوده بلکه برای سطوح دیگر مانند چوب، سنگ، بتن و … نیز می‌تواند به کار رفته و کاربردی است.
به صورت خلاصه می‌توان گفت کاربرد نانو آجر برای حفاظت از ساختمان‌ها در برابر نفوذ هر گونه عامل خارجی می‌باشد.

تخریب ساختمان

چرا باید از نانو آجر برای ساختمان‌سازی استفاده کنیم؟

گسترش شهرنشینی همراه با آلودگی‌های زیست محیطی بوده است و شاهد افزایش مصرف آجر در ساختمان سازی هستیم.
زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آلودگی‌های زیادی را برای ساکنین آن به همراه دارد که این آلودگی‌ها باعث تخریب و آسیب به محیط زیست و طبیعت می‌شود. همچنین آلودگی هوا تاثیر منفی روی شکل و ماندگاری ساختمان‌ها می‌گذارد.
آلودگی‌ها و آلاینده‌های زیست محیطی حتی در لایه‌های ساختمان نیز نفوذ کرده و تاثیرات زیادی در یک ساختمان بر جای می‌گذارد. 

این جاست که استفاده از نانو آجر در ساختمان‌ سازی ضرورت پیدا می‌کند. نانو آجرها عمر یک سازه را به نحو چشمگیری افزایش داده و در همه فصول سال کارایی ویژه‌ای برای ساختمان دارد. بهترین و مستحکم‌ترین ساختمان‌ها نیز از نفوذ آب و رطوبت در فصول سرد سال کاملاً در امان نیستند.

رطوبت در استهلاک و تخریب یک ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌نماید و زمینه ساز رشد باکتری و قارچ‌ها نیز در لایه‌های ساختمان می‌گردد.
این در حالی است که استفاده نانو آجر برای ساختمان می‌توان جلوی رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را گرفته و از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان نیز جلوگیری می‌کند و به این صورت عمر سازه را تا چندین سال افزایش می‌دهد. 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *