تفاوت سنگ طبیعی با سنگ‌ مصنوعی

در حال حاضر علاوه بر نمای ساختمان‌ها در طراحی‌های دکوراسیون داخلی خانه‌ها نیز از سنگ‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه این نوع سنگ‌ها دوام و طول عمر بالایی دارند، بسیار مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند. بهترین سنگ نما تراورتن است، بیشتر سازه‌هایی که امروزه از سنگ ساخته شده‌اند، دوام بالایی دارند و برای سالیان سال باقی می‌مانند. بهتر است که بدانید سنگ‌ها امروزه به 2 دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی تقسیم می‌شوند.
ما قصد داریم تفاوت سنگ طبیعی با سنگ‌ مصنوعی را با یکدیگر بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

سنگ طبیعی چیست؟

سنگ طبیعی در واقع از ترکیب کانی‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است و سیلیس یک عنصر اصلی برای تشکیل این نوع سنگ‌ها می‌باشد. دیوریت، کوارتزیت، مرمر، تراورتن و گرانیت از جمله سنگ‌های طبیعی هستند که امروزه در معادن طبیعی در سطح زمین وجود دارند و این نوع سنگ‌ها یافت می‌شود. از ویژگی سنگ مرمر برای ساختمان سازی استفاده می‌شود، سنگ‌های طبیعی هم برای مصارف نمای خارجی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم برای مصارف داخلی و برای دکوراسیون داخلی.
سنگ‌های طبیعی از زیبایی بی‌نظیری برخوردار هستند و به صورتی هستند که می‌توانند گرمی و صمیمیت را به خوبی به افراد انتقال دهند.

سنگ طبیعی چیست؟

سنگ طبیعی چه مزیت‌هایی دارد؟

  • این سنگ‌های طبیعی به عنوان یک عایق حرارتی در خانه عمل می‌کنند و برای نصب آن هم نیازی نیست که از زیر گونه‌های خاصی استفاده شود.
  • سنگ‌های طبیعی بسیار گسترده هستند و از رنگ‌ها و طرح‌های زیادی در طبیعت وجود دارند و از زیبایی‌های خاصی برخوردارند.
  • یکی از ویژگی‌های خوبی که این نوع سنگ‌های طبیعی دارند این است که این سنگ‌ها انعطاف‌پذیری و قابلیت فرم پذیری خوبی بر روی سطوح دارند.

سنگ طبیعی چه معایبی دارد؟

  • این نوع سنگ‌ها از سنگ‌های مصنوعی سنگین‌تر هستند، پس این موضوع باعث می‌شود که زمان ساخت سازه‌های سنگی طبیعی بسیار طولانی‌تر باشد.
  • خوب است بدانید رنگ‌های طبیعی با گذشت زمان‌بر اثر عوامل جوی ممکن است که چسبندگی خودشان را از دست بدهند و از بدنه ساختمان جدا شوند.
  • عواملی مانند تغییرات آب و هوایی محیطی می‌تواند بافت سنگ را تحت تأثیر قرار دهند و ترک‌خوردگی کپک و شوره را بر روی سطح سنگ ایجاد کند.

 سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی چیست؟

سنگ مصنوعی را از ترکیب سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی مانند سیمان، افزودنی‌های پلیمری و مواد دیگر تحلیل می‌کنند و به دلیل وجود ناخالصی‌هایی که در این سنگ‌ها وجود دارد یکی از تفاوت‌های موجود در سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی می‌باشد.
سنگ مصنوعی قابلیت‌های ویژه‌ای مانند وزن سبک و نصب آسان و همچنین زیبایی و تنوع رنگ‌های فوق‌العاده آن است و به خاطر همین دلیل است که در نمای داخلی و بیرونی از ساختمان‌ها و همچنین دیوار پوش کفپوش و حتی برای سنگ فرش از آن‌ها استفاده می‌کنند. این سنگ‌ها به صورتی هستند که برای محوطه بیرون ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سنگ آنتیک یکی از انواع سنگ‌های مصنوعی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و در صنعت ساخت‌وساز بسیار مورد استفاده معماران قرار می‌گیرد.

سنگ مصنوعی چه مزایایی دارد؟

  • سنگ‌های مصنوعی وزن سبک‌تری نسبت به سنگ‌های طبیعی دارند پس به همین دلیل است که در نماکاری‌های ساختمان‌ها از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود. دلیل استفاده این سنگ‌ها این است که باری که بر ساختمان وارد می‌شود را کاهش می‌دهد و در نتیجه در اثر وقوع زلزله و خطرات کمتری برای ساختمان به وجود می‌آید.
  • سنگ مصنوعی در برابر آب نفوذناپذیر است و آب را به خودش جذب نمی‌کند.
  • سنگ مصنوعی در برابر عوامل جوی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و به سختی آسیب می‌بیند.
  • این سنگ‌ها نسبت به سنگ‌های طبیعی به راحتی نصب می‌شوند و زمان کمتری برای نصب نیاز است.
  • سنگ‌های مصنوعی در طیف گسترده‌ای از طرح و رنگ تولید می‌شوند و ظاهر آن‌ها بسیار شبیه به سنگ طبیعی است و در برخی از موارد تشخیص سنگ‌های طبیعی با سنگ‌های مصنوعی یک کار بسیار دشوار است.

سنگ مصنوعی به دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد در بازار مصالح ساختمانی در اصفهان جزء پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید با این حال هنگام خرید سنگ از مراکز خرید مصالح ساختمانی حتما به کیفیت سنگ توجه کنید.

معرفی ویژگی‌های سنگ فرش بتنی پیش‌ساخته

معرفی ویژگی‌های سنگ فرش بتنی پیش‌ساخته

از سنگ فرش بتنی پیش‌ساخته برای پوشاندن کف خارجی ساختمان استفاده می‌کنند که این سنگ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی وجود دارد و افراد متناسب با سلیقه خودشان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. سنگ‌فرش‌های بتنی پیش‌ساخته به منظور محوطه‌سازی در فضای باز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های خوبی که معمولاً این نوع کفپوش‌ها دارند انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است.

کفپوش‌های بتنی پیش‌ساخته با ریختن بتن در شکل و اشکال خاص ساخته می‌شوند و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این نوع سنگ فرش‌ها ظاهر یکنواختی دارد و به همین دلیل است که این نوع کفپوش‌ها را در رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنند که با استفاده از این رنگ‌ها می‌توان از یکنواختی ظاهر آن‌ها کم کرد. از کفپوش‌های بتنی در انواع فضاهای باز مانند باغ‌ها، حیاط خانه‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کنند که امروز طرفداران بسیار زیادی دارد.

این سنگ‌فرش‌های پیش‌ساخته بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و هزینه زیادی را ندارند. ولی کفپوش‌های بتنی ساده ارزان‌تر از نوع رنگی آن‌ها است. جالب است که شما بدانید سنگ‌فرش‌های بتنی پیش‌ساخته به عنوان سنگ‌فرش‌های مدولار نیز در بازار وجود دارند و طرح‌های آن‌ها به گونه‌ای است که امکان قرار دادن اشکال مختلف در کنار یکدیگر وجود دارد.

نحوه نصب سنگ‌فرش‌های بتنی بسیار قابل اهمیت است و باید حتماً از افراد متخصص در این کار استفاده شود. قبل از اینکه سنگ‌فرش‌های پیش‌ساخته نصب شوند حتماً باید زیرسازی مناسبی انجام شود و هم شیب‌بندی و زهکشی در زیرسازی باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *