مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست

در ایران صنعت ساختمان‌سازی یکی از مصرف‌کنندگان اصلی مواد خام و انرژی‌های طبیعی به شمار می‌رود و اگر ساخت‌وسازهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد سازمان‌دهی نشود و بدون برنامه‌ریزی بر اساس سیاست‌های درست صورت گیرد، هم در زمینه محیطی و هم در زمینه اجتماعی مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آید.

توجه داشته باشید که توسعه پایدار یک راهکار جدیدی است برای اینکه بشر به تمام آرمان‌هایی که درباره حفظ منابع و امکانات برای نسل آینده دارد و برای رسیدن به این خواسته باید از اصول خاصی پیروی کنند.

مواردی مانند استخراج مواد خام، حمل‌ونقل آن‌ها و فرآیند عمل آوردن این موادی که خام هستند برای ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد و می‌تواند بسیار زیاد بر روی محیط زیست تأثیراتی بگذارد و به همین دلیل است که صنعت ساختمان‌سازی برای رعایت الگوهای مصرف و با فناوری‌های رایجی باید از نظر زیربنایی به یک تحول رایجی برسد؛ به عنوان مثال می‌توان به تصمیم‌های قابل اتخاذ در زمینه انتخاب صحیح مساله اشاره کرد که این موارد هم می‌تواند افزایش ارزش پروژه‌های ساختمانی را به همراه داشته باشد و هم اینکه می‌تواند تأثیرات منفی روی محیط زیست را کاهش دهد.

در این مطلب به بررسی و مقایسه تطبیقی بعضی از مساله که در ایران بسیار زیاد از آن‌ها استفاده می‌شود می‌پردازیم.

 آشنایی با مصالح ساختمانی

آشنایی با مصالح ساختمانی

همان طور که گفته شد صنعت ساختمان در ایران از یکی از مصرف‌کننده‌های مواد خام و انرژی می‌باشد که باعث می‌شود درصد زیادی از آلودگی محیط زیست افزایش پیدا کند.

خوب است که بدانید حدوداً المان‌های سازه‌ای که در سازه‌های یک ساختمان 20 درصد هزینه و 80 درصد ساختمان را شامل می‌شود و اگر مهندسی طراح درباره انرژی دربردارنده و آثار زیست محیطی مربوط به مصالح ساختمانی اطلاعات و آگاهی کافی نداشته باشند؛ می‌تواند تأثیرات بسزایی در کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از ساختمان جدید به وجود بیاورد. لازم به ذکر است که مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست می‌توانند ارزش پروژه‌های ساختمانی را بالا ببرند و همچنین اثرات منفی که ممکن است بر روی محیط زیست به وجود بیاید را کاهش بدهند.

1. سیمان، مهم‌ترین مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز وجود دارد که یکی از آن‌ها سیمان است، همگی ما با سیمان آشنایی داریم و می‌دانیم که در ساختن هر سازهای حتماً از سیمان استفاده می‌شود. سیمان در واقع یک نوع ماده چسبنده است که ذرات دیگر را به هم می‌چسباند و می‌تواند که یک جسم به صورت یکپارچه به وجود بیاورد. قیمت مصالح ساختمانی سیمان را کیفیت و نوع تولید مشخص می‌کند. البته در مراکز خرید مصالح ساختمانی در قیمت سیمان ممکن است اختلاف ناچیزی وجود داشته باشد.

 مراحل تولید سیمان

  • مواد اولیه سیمان پرتلند
  • استخراج و خرد کردن مواد اولیه
  • مخلوط کردن مواد اولیه
  • ذخیره‌سازی و خشک کردن مواد اولیه
  • پودری کردن مخلوط و تنظیم مواد خام
  • سیلوهای مواد خام
  • پیش گرم کن و کوره دوار
  • خون کن
  • سیلوی کلینکر
  • آسیاب، سیلوهای سیمان و بارگیر خانه

 بتن و بلوک سیمانی

2. ملات

ملات ماده خمیری شکل است که باعث می‌شود مصالح بنایی به یکدیگر بچسبند و از آن برای ساختن دیوار و سایر اجزای ساختمان استفاده می‌شود. در واقع ملات از یک یا چند ماده چسبنده مانند سیمان، آهک و گچ، ماده پرکننده مانند ماسه شسته و دانه‌بندی شده و همچنین ماده روان کننده مانند آب تشکیل شده است.

3. بتن و بلوک سیمانی

هر ماده یا ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن به وجود بیاید را به آن بتن می‌گویند و متناسب با این تعریف بتن از ترکیب شدن آب با سیمان آبی و سنگ‌دانه‌های مختلف به وجود می‌آید. بلوک سیمانی یا بلوک بتنی را از مخلوط کردن سیمان و آب با شن ریزدانه و ماسه و بعد از آن لرزاندن و متراکم کردن در محیط مناسب به دست می‌آورد.

4. بتن مسلح یا بتن آرمه

بتن مسلح یا به اصطلاح بتن آرمه یک نوع بتنی است که با میلگرد یا همان آرماتور مسلح می‌شود. میلگردهای تقویتی، شبکه‌های توری تقویتی، صفحات فلزی یا الیاف تقویتی برای مسلح کردن بتن و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد

5. آلومینیوم

آلومینیوم از آن مواردی است که همه انسان‌ها آن را می‌شناسند. این عنصر هر رنگ نقره‌ای دارد و کاملا انعطاف‌پذیر است و زمانی که استخراج می‌شود به صورت سنگ معدن بوکسیت است. در حال حاضر فلز آلومینیوم را به دو صورت تولید می‌کنند:

  • تولید آلومینیوم اولیه به وسیله اکسید آلومینیوم یا آلومینا
  • تولید آلومینیوم ثانویه به وسیله آلومینیوم بازیافتی

6. میلگرد

از فرآیند نورد برای شکل‌دهی فلزات استفاده می‌کنند. در این نوع فرایند شمش‌ها وارد کوره‌هایی با درجه حرارت در حدود 1100 درجه سانتی‌گراد می‌شوند و بعد از رسیدن دمای آن‌ها به دمای مورد نظر برای فرایند نورد، به خط تولید می‌روند و بعد از اینکه پخته شدند بر روی ریل‌ها قرار می‌گیرند و به مرحله رافینگ منتقل می‌شوند که در سه مرحله از قطر شمش‌ها کم می‌شود و به طول آن‌ها اضافه می‌شود.

بعد از این مرحله و مرحله قفسه‌های نورد به مرحله آج زنی میلگرد که آخرین مرحله است، می‌روند و در نهایت از زیر گیوتین به بسته‌بندی‌هایی به طول 12 متر برش می‌خورند و به صورت بندیل‌های 2 تنی دسته‌بندی می‌شوند.

7. فولاد گالوانیزه

گالوانیزه کردن یک فرآیندی است که طی آن فولاد را با روی مذاب پوشش می‌دهند و به این صورت ورق گالوانیزه تولید می‌شود تا فولاد کارهای بیشتری از خودش نشان دهد. انواع مصالح ساختمانی دوستدار طبیعت را به کلینیک ساختمانی قادری سفارش دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *