کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان سازی

کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان سازی چیست؟ یکی از سنگ‌های زیبا و جذاب مناسب برای ساختمان سازی، سنگ تراورتن است. این سنگ، یکی از بهترین و مناسب‌ترین نوع سنگ برای ساختمان سازی به شمار می‌آید.

سنگ تراورتن، بیشتر برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. مقاومت و کیفیت دو فاکتور مهم در انتخاب این سنگ برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان است. سنگ تراورتن بهترین سنگ نما برای ساختمان است. با توجه به این موضوع، سنگ تراورتن با مقاومت و استحکام بالا، در بازار پخش مصالح ساختمانی ارائه می‌شود.

رطوبت فاکتور دیگری که در برخورد با سنگ تراورتن، نباید اثرات نامطلوبی را از خود به جا بگذارد. مقاوم بودن در برابر رطوبت برای کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان سازی مورد اهمیت است.

جدای کاربرد‌های سنگ تراورتن در ساختمان سازی، خصوصیات آن نیز مهم است. برخی از ویژگی‌های موجود در سنگ تراورتن، موجب بالا بردن سطح زیبایی و مقاومت در ساختمان می‌شود. احتمال بروز ضربه بر روی سنگ تراورتن بسیار کم است. یکی از دلایل، عدم ضربه پذیری برای سنگ تراورتن، لایه لایه بودن این سنگ است. به خاطر، عدم ضربه پذیری این سنگ، بیشتر مهندسین ساختمان از کاربرد سنگ تراورتن برای کفپوش ساختمان استفاده می‌کنند.

مقاومت و استحکام برای سنگ تراورتن، موجب کاربرد و کارایی آن در طولانی مدت می‌شود. بنابراین عمر طولانی برای بهره‌مندی از سنگ تراورتن در ساختمان سازی وجود دارد.

سنگ تراورتن قهوه ای

کاربرد سنگ تراورتن و رنگ بندی آن در ساختمان

یکی از کاربرد‌های سنگ تراورتن در ساختمان سازی، رنگ بندی خوب آن است. میزان بالا بردن رنگ بندی برای سنگ تراورتن در ساختمان سازی، منجر به کاربردی شدن بیش از اندازه این سنگ در ساختمان دارد. بیشتر افراد، تمایل به بهره‌مندی از سنگ‌های خوش رنگ در نمای بیرونی و همین طور داخلی خود دارند. بنابراین تنوع رنگ برای سنگ تراورتن یکی از ویژگی و کاربرد‌های خاص آن در ساختمان سازی به حساب می‌آید.

رنگ‌هایی که برای سنگ تراورتن در ساختمان سازی به کار برده می‌شود شامل:

  • رنگ قهوه‌ای
  • رنگ خاکستری
  • رنگ سیاه
  • رنگ آبی

میزان ترک خوردن برای سنگ تراورتن بسیار کم است. به کار بردن سنگ تراورتن برای قسمت‌های بیرونی ساختمان، بسیار مناسب است. با برخورد باران‌های اسیدی بر روی سنگ تراورتن، هیچ آسیبی به بخش داخلی سنگ وارد نمی‌شود.

از جمله کاربرد‌های موثر و مفید سنگ تراورتن در ساختمان سازی، برای نمای خارجی ساختمان است. سنگ تراورتن به شکل مطلوبی با ملات ارتباط برقرار می‌کند. به هنگام قرار دادن ملات در قسمت مورد نظر و استفاده از سنگ تراورتن بر روی ملات، سنگ تراورتن به راحتی به ملات می‌چسبد. چسبندگی فوق العاده سنگ تراورتن در نمای ساختمانی، منجر به کارایی آن برای فضای بیرونی و داخلی ساختمان می‌شود. بهره‌مندی از سنگ تراورتن در طولانی مدت، به دلیل میزان چسبندگی بالای آن است.

1. کاربرد سنگ تراورتن در راه پله

یکی از قسمت‌های مهم در ساختمان سازی، راه پله است. در راه پله باید از سنگ با استحکام بسیار بالا استفاده کرد. سنگ تراورتن، یکی از سنگ‌های کاربردی و مهم برای ساخت راه پله است.

به کار بردن سنگ تراورتن برای راه پله، به دلیل میزان رفت و آمد افراد در این بخش است. بنابراین به کار بردن سنگ تراورتن، در قسمت راه پله به دلیل مقاوم بودن آن، گزینه مناسب‌تری نسبت به سنگ‌های دیگر در ساختمان سازی می‌باشد.

  • نکته

استفاده از سنگ تراورتن، در برخی از مکان‌ها مناسب نیستند. سنگ تراورتن در راه پله مدرسه، گزینه نامناسبی است. سنگ تراورتن دارای فرسایش پذیری زیادی در خود است. از این جهت، در راه پله با تردد کمتر، به کار بردن سنگ تراورتن گزینه بسیار موثر و مفیدی است.

سنگ تراورتن سفید

2. کاربرد سنگ تراورتن به عنوان کفپوش

یکی از کاربرد‌های بی نظیر سنگ تراورتن، به کار بردن آن برای کفپوش ساختمان است. سنگ تراورتن مناسب برای کفپوش‌های ساختمانی است. این کفپوش دوام و مقاومت بالا و طبیعی را برای کف ساختمان به وجود می‌آورد.

از ویژگی‌های بی نظیر سنگ تراورتن، که کاربرد آن را نسبت به سنگ‌های دیگر در ساختمان سازی افزایش داده، رنگ‌های متنوع و طبیعی در این نوع سنگ است. از این جهت به کار بردن سنگ تراورتن، موجب زیبا‌تر شدن فضای داخلی ساختمان می‌شود.

3. کاربرد سنگ تراورتن برای مراکز اداری و تجاری

به کار بردن سنگ تراورتن برای بخش‌های اداری و تجاری بسیار اهمیت دارد. این نوع از سنگ، دارای کیفیت بسیار زیادی است. در مراکز تجاری و اداری، میزان رفت و آمد افراد نسبت به بخش‌های دیگر، زیاد است.

به همین دلیل، به کار بردن سنگ تراورتن به دلیل زیبایی و استحکام زیاد آن، مناسب برای ساختمان سازی و مراکز تجاری و اداری است، این سنگ فروش خوبی در مراکز خرید مصالح ساختمانی دارد.

4. سنگ تراورتن مناسب برای کفپوش پیاده رو

پیاده رو، یکی از مکان‌هایی که در اجتماع، تعداد افراد زیادی از آن بهره می‌برند. بنابراین به کار بردن سنگ تراورتن در پیاده رو، یک کفپوش مناسب و ایده آل است. به کار بردن سنگ تراورتن برای کفپوش پیاده رو به دلایل زیر می‌باشد:

  • سنگ تراورتن مقاوم در برابر فشار
  • سنگ تراورتن یخ زده نمی‌شود
  • سنگ تراورتن بسیار مقاوم است
  • لغزندگی در سطح سنگ تراورتن وجود ندارد

5. کاربرد سنگ تراورتن برای سرویس بهداشتی و حمام

یکی از کاربرد‌های موثر برای سنگ تراورتن به کار بردن آن در سرویس بهداشتی و حمام است. سرویس بهداشتی و حمام، از دسته مکان‌هایی که در آن‌ها میزان رطوبت بسیار بالا است. بالا بودن رطوبت و به کار بردن آب در این مکان‌ها، نیاز به کفپوش استاندارد و با مقاومت بالا دارد. البته پیشنهاد دیگری برای به کار بردن سنگ در سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد و آن به هم به کار بردن سنگ مرمر در آن‌ها است.

سنگ مرمر، گزینه مناسب‌تری برای ساخت سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد. اما به کار بردن سنگ تراورتن نیز گزینه مطلوبی است. با این حال، انتخاب هر یک از این دو نوع سنگ، بستگی به میزان سلیقه و علایق افراد به نوع سنگ دارد.

نکته

کاربرد دیگر سنگ تراورتن در ساختمان سازی، برای آشپزخانه است. سنگ‌های کاربردی در آشپزخانه، از جنس تراورتن نیز زیبایی مطلوبی را برای ساخت آشپزخانه به وجود می‌آورد. البته با توجه به تمامی این توصیفات، به کار بردن سنگ مقاوم مطلوب‌تر از سنگ زیبا است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *