تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت چیست؟ از انواع مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز دو نوع سنگ مرمر و مرمریت هستند که فروش بالایی در مراکز پخش مصالح ساختمانی دارند.

با توجه به شباهت نام سنگ‌ها به هم، اما نوع و مورد بهره‌مندی از آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است. در بیشتر موارد، افراد زیادی آن‌ها را نسبت به یکدیگر یکسان می‌دانند. در صورتی که این دو نوع سنگ متمایز از هم می‌باشند.

برای به دست آوردن وجوه متمایز کننده برای سنگ مرمر و مرمریت با ساختار این دو سنگ در ساختمان سازی آشنا شد. سنگ مرمر با توجه به ساختار خود، که از جنس سنگ آهکی و همین طور از نوع سنگ‌های دگرگون است.

اما سنگ مرمریت از خانواده سنگ‌های رسوبی و سنگ آهک است. مواد به کار رفته در سنگ مرمر و سنگ مرمریت، موجب افزایش تغییر در نوع و مدل سنگ می‌شود.

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

یکی از شاخص‌های جدا کننده سنگ مرمر از مرمریت، رنگ بندی متفاوت برای آن است. برای سنگ مرمر رنگ بندی خاص و متفاوتی نسبت به سنگ مرمریت وجود دارد. ویژگی سنگ مرمر برای ساختمان سازی سبب کاربرد آن برای ساخت و ساز شده است، رنگ‌هایی که در سنگ مرمر به کار برده می‌شود شامل:

  • رنگ خاکستری
  • سیاه
  • سبز
  • ارغوانی
  • قرمز
  • زرد

سنگ مرمریت به راحتی نور را از خود عبور نمی‌دهد. از نظر هزینه، سنگ مرمر نسبت به سنگ مرمریت، بسیار بیشتر است. شفافیت بسیار زیادی برای سنگ مرمر وجود دارد. سنگ مرمریت نسبت به سنگ مرمر، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. سنگ مرمر، کیفیت بیشتری نسبت به سنگ مرمریت را به خود اختصاص داده است.

سنگ مرمریت به دلیل کیفیت کمتر نسبت به سنگ مرمر، خرید آسان و ارزان‌تری را به خود اختصاص داده است و فروش خوبی در مراکز خرید مصالح ساختمانی دارد. کیفیت کمتر برای سنگ مرمریت، در میزان مقاومت آن در مقایسه با سنگ مرمر است.

البته سنگ‌های مرمریت نیز دارای رنگ‌های خاص و متنوعی هستند.

رنگ‌های به کار رفته در سنگ مرمریت، بسیار خاص و شیک می‌باشند. برای خاص پسندان، به کار بردن سنگ مرمریت در ساختمان سازی بیشتر توصیه می‌شود. البته به کار بردن سنگ مرمریت در قسمت‌های داخلی ساختمان، گزینه مناسب‌تری نسبت به بخش‌های بیرونی ساختمان است.

سنگ مرمر

1. تفاوت در کاربرد سنگ مرمر و مرمریت

یکی از تفاوت‌های دیگر بین سنگ مرمر و سنگ مرمریت، بین کاربرد آن‌ها است. سنگ مرمر را در بیشتر ساخت‌های سنگی به کار می‌برند. حتی در ساختمان سازی نیز برای بخش‌های متنوعی از سنگ مرمر استفاده می‌شود. سنگ مرمر برای مکان‌های شیک و مدرن، بیشترین قابلیت بهره‌مندی را از خود دارد. برای سنگ مرمریت نیز چنین کاربرد‌هایی در ساختمان سازی وجود دارد.

در بیشتر موارد، از سنگ مرمریت برای بنای ساختمانی استفاده می‌شود. به کار بردن سنگ مرمریت در نمای داخلی و بیرونی ساختمان است. البته به کار بردن سنگ مرمریت در ساختمان، به عنوان یکی از سنگ‌های دسته دوم است. به دلیل کیفیت نامطلوب نسبت به سنگ مرمر، در رتبه دوم سنگ‌های ساختمانی قرار داده شده است.

2. تفاوت در عملیات ایجاد شده بر روی سنگ مرمر و مرمریت

یکی از اختلافات به وجود آمده بین سنگ مرمر و مرمریت، به میزان عملیات‌های ایجاد شده بر روی آن‌ها است. فرایند‌هایی که بر روی سنگ مرمر و مرمریت انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • ساب زدن
  • برش و ابعاد

برای سنگ مرمریت، نوع ساب زدن اهمیت زیادی ندارد. البته سنگ مرمریت با دو ساختار ساب زده و بدون ساب در ساختمان سازی کاربرد دارد. البته برای سنگ مرمر، همواره ساب زدن وجود داشته است. هیچگاه سنگ مرمر بدون ساب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داده نشده است. ساب زدن بر روی سنگ مرمر و مرمریت باعث بالا بردن میزان شفافیت و انعکاس نور بر روی سنگ می‌شود.

سنگ مرمر سفید

3. برش و ابعاد در سنگ مرمر و مرمریت

وجود حالت دیگر برای سنگ مرمر و مرمریت، به میزان اندازه و برش‌هایی که بر روی آن قرار داده می‌شود. سنگ مرمر بیشتر به دو صورت اسلب و تایل برش داده می‌شود. البته سنگ مرمریت را به شکل طولی و تایل در اندازه‌های بزرگ و کوچک برش داده می‌شود.

4. تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در درخشندگی

میزان درخشندگی و براق بودن سنگ مرمر و مرمریت در کنار هم بسیار متفاوت است. سنگ مرمر به دلیل داشتن میزان زیادی از بلور‌های درشت در خود، منجر به افزایش سطح درخشندگی در آن می‌شود. برای آزمایش کردن میزان درخشندگی در سنگ مرمر، باید از یک چراغ قوه استفاده کرد.

به کار بردن چراغ قوه در قسمت پشت سنگ مرمر، منجر به گذشتن نور از آن می‌شود. بیشتر مهندسین ساختمان سازی، از سنگ مرمر در بنای ساختمانی استفاده می‌کنند. یکی از دلایل کاربرد سنگ مرمر در ساختمان میزان درخشندگی و افزایش زیبایی بی نظیر آن برای ساختمان است.

5. تفاوت سنگ مرمریت در ساختار خود با سنگ مرمر

یکی از تفاوت‌های بارز سنگ مرمریت نسبت به سنگ مرمر در ساختار آن است. سنگ مرمریت از مدل‌های متفاوتی ساخته شده، که به شرح زیر می‌باشد:

  • سنگ مرمریت چینی
  • سنگ مرمریت ابری
  • سنگ مرمریت کریستال

سنگ مرمریت چینی، در ساختار خود دارای بلور‌های ریز و یکسان است.

دسته بندی متفاوتی برای سنگ مرمریت وجود دارد.

دسته بندی برای سنگ مرمریت به شرح زیر می‌باشد:

  • سنگ مرمریت چینی سفید
  • سنگ مرمریت چینی خاکستری
  • سنگ مرمریت چینی کریستال

1. سنگ مرمریت ابری چیست؟

از انواع دیگر برای سنگ مرمریت، سنگ مرمریت ابری است. این نوع از سنگ، در حرارت و دمای بالا حالت دگرگونی بسیار زیادی را دارد. از این جهت، به شکل نوار‌های غیر هم راستا قرار داده شده است. سنگ مرمریت کریستال، نوع آخری از سنگ مرمریت است.

این سنگ، از ساختار و بافت کریستال به شکل درشت‌تری برخوردار است. دانه‌های درشت و یکسان در سنگ مرمریت کریستال، یکی از بافت‌های خاص در رابطه با این سنگ است. تمامی حالت‌های به وجود آمده برای سنگ مرمریت به دلیل اختلاف و دگرگونی در سنگ مادر است.

با توجه به تفاوت‌های موجود برای سنگ مرمر و همین طور سنگ مرمریت، به کار بردن آن‌ها در ساختمان سازی مشخص و قابل درک است. بیشتر مهندسین ساختمان سازی از سنگ مرمر و سنگ مرمریت در بخش‌های متفاوت ساختمان استفاده می‌کنند. البته هزینه و بودجه‌ای که برای به کار بردن هر یک از انواع سنگ مرمر و مرمریت وجود دارد فاکتور مهمی در انتخاب آن‌ها است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *