کاربرد سنگ مرمر

در این مقاله قصد داریم به کاربرد سنگ مرمر در ساختمان‌سازی بپردازیم. سنگ مرمر یک مواد طبیعی است و در حقیقت مقاوم‌ترین ماده‌ای است که در طبیعت به‌ صورت خیلی زیاد یافت می‌شود.
تفاوت سنگ طبیعی با سنگ‌ مصنوعی در موارد مختلفی است که یکی از آن‌ها وزن است. امروزه در بازار، سنگ‌های مرمری که وجود دارد هم به‌ صورت طبیعی و خام و مصنوعی هستند.
سنگ‌های مصنوعی را از ترکیب سنگ‌دانه‌های طبیعی با رزین‌ها به وجود می‌آورند که بیشترین استفاده را نیز در طراحی داخلی و دکوراسیون‌ها و همچنین طراحی نما دارند. مدل‌هایی که این مدل سنگ‌ها دارند عبارتند از سنگ عتیقه، کرین، پلیمری، اونیکس و کوارتز اشاره کرد؛ و سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو و دیوریت سنگ‌های طبیعی هستند.

سنگ و به خصوص سنگ طبیعی یکی از گران‌ترین مصالح ساختمانی در بازار مصالح ساختمانی اصفهان به شمار می‌آید و از آن سنگ‌ها در فضاهای مختلفی از ساختمان می‌توان استفاده کرد به عنوان مثال می‌توان به عنوان کفپوش استفاده کرد و یا در نمای بیرونی ساختمان به دلیل اینکه این نوع محصولات طبیعی هستند و زیبایی خاصی دارند و همچنین تنوع زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نوع سنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت و فرسایش که ممکن است صورت بگیرد، دارند و باعث می‌شود که افراد از این نوع سنگ‌ها در کف سازی محوطه‌های فضای باز خودشان استفاده کنند.
ویژگی سنگ مرمر برای ساختمان سازی ایده‌آل است، سنگ مرمر یا ماربل یکی از سنگ‌های بسیار زیبایی است که امروزه در طبیعت وجود دارد و در حقیقت می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین انواع سنگ‌های طبیعی در نظر گرفت. ما در این مقاله قصد داریم تا استفاده از سنگ‌های مرمر را در ساختمان مورد بررسی قرار دهیم.

سنگ مرمر چگونه به وجود می‌آید؟

سنگ مرمر چگونه به وجود می‌آید؟

یکی از انواع مصالح ساختمانی، سنگ مرمر است. سنگ مرمر در واقع نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی‌های رنگارنگ است که از اصلی‌ترین کانی‌هایی که باعث تشکیل آن می‌شوند، کلی است می‌باشد که طی فرآیند دگرگونی این سنگ‌ها متبلور و درشت‌تر می‌شود. جالب است که بدانید مرمر زمانی به وجود می‌آیند که سنگ آهک در معرض فشار و حرارت بسیار زیاد قرار می‌گیرند و دگرگون می‌شود و این نوع سنگ‌ها هم به‌صورت یکدست وجود دارد و هم با رگه‌هایی در رنگ‌های متنوع.

این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی که در سنگ آهک اولیه می‌باشد، به وجود می‌آید و وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی که وجود دارد باعث می‌شود که این نوع سنگ‌ها تنوع رنگی داشته باشند و یک مورد جالبی که وجود دارد این است که رنگ‌هایی که در سنگ مرمر یافت می‌شود را شما در سنگ‌های دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

سنگ مرمر علاوه بر مقاومت، زیبایی بی‌نظیر و منحصربه‌فردی که دارند به همین دلیل همواره مورد توجه معماران و طراحان داخلی قرار می‌گیرند و از آن برای لوکس‌تر جلوه دادن طرح داخلی استفاده می‌کنند. سنگ مرمر به دلیل زیبایی‌هایی که دارد در دسته‌ی سنگ‌های لوکس قرار داده می‌شود و به دکوراسیون داخلی خانه زیبایی و جلال خاصی می‌بخشد و به همین دلیل است که ارزش سرمایه‌گذاری در طراحی داخلی را به دلیل اینکه استحکام و مقاومت بالایی دارد و همچنین جذابیت زیادی دارد افزایش می‌دهد.

 قیمت سنگ مرمر

انواع سنگ مرمر

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در رنگ و کاربرد آن‌ها است، سنگ‌های مرمر یکی از سنگ‌های ساختمانی و دکوراتیو هستند و در انواع و طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در مراکز خرید مصالح ساختمانی وجود دارند. از انواع سنگ مرمر می‌توان به سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و دیگر رنگ‌ها اشاره کرد. نکته جالبی که درباره سنگ‌های مرمر وجود دارد این است که مرمر را بر اساس مکانی که آن‌ها را استخراج می‌کنند، نام‌گذاری می‌کنند، مثلاً مرمر سفید هندی متعلق به معادن کشور هندوستان است و از معادن آن کشور استخراج می‌گردد.

ویژگی‌های سنگ مرمر

  • مقاومت سنگ‌های مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار بالا است و در سرما و گرما آسیبی نمی‌بیند.
  • سنگ مرمر قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و جلا پذیر می‌باشد.
  • سطح این نوع سنگ‌ها درخشان است و نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه‌های زیرین وجود دارد و همچنین درخشندگی که در واقع نوعی انعکاس داخلی است باعث شده است که این سنگ‌های مرمر را برای آشپزخانه‌ها بسیار مورد استفاده قرار بدهند.
  • سنگ مرمر همواره خنک است و این به دلیل آن است که سنگ گرما را جذب نمی‌کند و به همین دلیل برای کفپوش ساختمان‌ها بسیار مناسب است و باعث می‌شود که فضا خنک شود.
  • سنگ مرمر گردوغبار را در خودش نگه نمی‌دارد و از جمله مواد ضد آلرژی می‌باشد.
  • مراقبت و نگهداری و همچنین تمیز کردن این سنگ‌ها بسیار آسان است و به‌صورتی هستند که با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شوند.
  • از سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی
  • از سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی، مجسمه‌سازی ویرگول ساخت کاشی مرمر و همچنین در سرویس‌های بهداشتی برای دیوار پوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های سنگ مرمر

معایب سنگ مرمر

به دلیل اینکه در دسته سنگ‌های متخلخل و نرم قرار می‌گیرند و همچنین مقاومت زیادی در برابر مواد اسیدی ندارد دچار خوردگی می‌شود. این نوع سنگ‌های زیبا همچنین در برابر خراش و ساییدگی نیز مقاومت بالایی ندارند.

قیمت مرمر

در مناطق مختلف ایران استفاده از سنگ مرمر یک موضوع بسیار رایج است و در ایران معادن بسیار زیادی از این سنگ وجود دارد که می‌توانند این سنگ‌ها از آنجا استخراج کنند و برای مصارف گوناگونی استفاده کنند. همانطور که گفته شد مرمر در رنگ‌های مختلفی به‌ صورت طبیعی در طبیعت یافت می‌شود و قیمت‌های متفاوتی نیز دارد.

از موارد مهم و تأثیرگذار که بر روی قیمت مرمر می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از: کیفیت، رنگ و طرح سنگ، قطر و ابعاد آن، نوع فرآوری و صورت دقیق سنگ می‌باشد. شاید جالب باشد که بدانید سنگ‌های مرمر را بعد از برش‌کاری و ساب‌زنی، سورت بندی می‌کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *