کاربرد انواع خاک رس در ساختمان‌ سازی

کاربرد انواع خاک رس در ساختمان‌ سازی بسیار زیاد است، انواع خاک رس و کاربرد آن در ساختمان‌سازی مانند: خاک رس کائولینیتی و نسوز، رس‌های معمولی، دیرگداز، آهکی، قرمز، بنتونیتی، گلوله‌ای و رسوبی می‌باشد.

انواع خاک در ساختمان سازی ویژگی‌های متفاوتی با یکدیگر دارند که از گذشته تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در ساختمان‌سازی پیدا کرده‌اند. خاک رس یکی از مصالح کاربردی در ساختمان سازی است که تقریبا 50 درصد از خاک را تشکیل می‌دهد. مواد تشکیل دهنده این نوع خاک طبیعی به شکل ریزدانه است بر همین اساس است که به خاک سرد نیز معروف است.
خاک رس یکی از انواع مصالح ساختمانی است که چسبندگی بالایی دارد و نسبت به سایر خاک‌ها مقدار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد. در واقع خاک رس از فرسایش سنگ‌هایی مانند: سنگ آذرین و دگرگونی از جمله: فلدسپات‌ها، گرانیت‌ها و غیره تشکیل می‌شوند و به وجود می‌آیند و یکی از کاربردی‌ترین مصالح در بازار مصالح ساختمانی در اصفهان است.

کاربرد انواع خاک رس در ساختمان‌ سازی

کاربرد های خاک رس با یکدیگر متفاوت هستند، انواع خاک رس عبارت است از:

  1. کائولینیتی و نسوز
  2. خاک رس معمولی
  3. دیرگداز
  4. آهکی
  5. قرمز
  6. بنتونیتی
  7. گلوله‌ای
  8. رسوبی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خاک رس کائولینیتی و نسوز

خاک رس کائولینیتی و نسوز به خاک‌هایی گفته می‌شود که پیش از اینکه به حرارت زیر 1520 درجه سلسیوس برسند تغییر فرم ندهند.

2. خاک رس معمولی

عملکرد خاک رس در ساختمان سازی بسیار پر رنگ است، خاک رس معمولی به نوعی از خاک گفته می‌شود که دانه‌های آن ریز و کوچک‌تر از 2 یا 7 میکرون است. خاک رس در فرایند خمیری شدن حالت پلاستیکی به خود می‌گیرد. خاک رس معمولی با کانی‌های رسی، کوارتز، فلدسپات‌های تجزیه نشده، ایلیتی، میکا و غیره همراه می‌باشد.

در اثر فرسایش و تجزیه شیمیایی سنگ‌های سیلیکاتی ایجاد می‌شوند.

خاک رس

3. خاک رس دیرگداز

انواع مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز در مراکز خرید مصالح ساختمانی وجود دارد که یکی از آن‌ها خاک رس دیرگداز است، خاک‌های رس دیرگداز بیشتر در مناطقی یافت می‌شوند که سنگ‌های معدنی آن، بیشتر از سنگ‌های سخت و زغال سنگ باشد. خاک‌های دیرگداز به علت مولکول‌های تشکیل دهنده حالت فرم‌پذیری زیادی ندارند. معمولا از این نوع خاک‌ها برای ساخت آجرهای نسوز استفاده می‌شود.

4. خاک رس آهکی

خاک رس آهکی از ترکیباتی اعم از: شن و ماسه، مواد آهکی و غیره است. این نوع خاک قابلیت شکل‌پذیری سختی دارد. میزان درجه حرارت، کنترل و نظارت بر پخت آن بسیار مهم است.

5. خاک رس قرمز

خاک رس کجا یافت میشود ؟ خاک رس قرمز بیشتر در مناطقی یافت می‌شود که مواد آهنی و رسوبات سنگ آهن در جریان تخریب‌ها و تحت تاثیر فشارهای پوسته زمین بیشتر از دیگر مواد وجود دارد.

رس قرمز شامل ترکیبات مختلفی است که درجه پخت آن گاهی از 1200 درجه نیز بیشتر می‌شود. در طول فرایند پخت حرارت بین 1000 الی 1200 درجه رنگی زرد و قرمز به خود می‌گیرد. شاید برای شما سوال شود خاک رس در کجا یافت می شود در پاسخ باید بگوییم از کلیه مراکز و فروشگاه‌های معتبری که در زمینه خرید و فروش مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند می‌توانید خاک رس قرمز را تهیه کنید.

6. خاک رس بنتونیتی

رس‌های بنتونیتی حالت چسبندگی و فرم‌پذیری دارند و آب زیادی را به خود جذب می‌کنند. به نحوی که بعد از جذب آب وزن آن‌ها چندین برابر افزایش می‌یابد. در واقع این نوع خاک‌ها در سرامیک‌سازی بیشترین کاربرد را دارند.

خاک رس قرمز

7. خاک رس گلوله‌ای

خاک رس گلوله‌ای به صورت طبیعی در بخش‌های از لایه زمین شکل می‌گیرند. این نوع مصالح ساختمانی نسبت به رس‌های رسوبی با سایر مواد دیگر ترکیب نمی‌شوند و به صورت توده‌هایی در رگه لایه زمین ایجاد می‌شوند. قابلیت انقباض این نوع خاک‌ها در اثر تحت فشار نبودن به 20 درصد هم می‌رسند.

8. خاک رس رسوبی

خاک رس رسوبی معمولا تحت فشار به صورت پوسته رسوبی شکل می‌گیرد. فرایندی که این نوع خاک از محل تخریب و تجزیه سنگ‌های تشکیل‌دهنده طی می‌کند بسیار طولانی است از همین رو به ذرات ریز تبدیل می‌گردد. به دلیل وجود ناخالصی‌هایی از قبیل: اکسیدهای آهن، منیزیوم، قلیاها و غیره در این نوع خاک رس به راحتی قابل مشاهده است.

کاربردهای خاک رس

خاک رس در ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد است باید به دور از هر نوع ناخالصی باشد. خاک رس برای ساخت و ساز از معادن تحت نظارت تهیه می‌شود تا براساس استانداردهای لازم باشد. در واقع خاک رس خشک شده یا سوخته شده در آتش تبدیل به خشت و آجر می‌شود.

با استفاده از ملاتی که از خاک رس تهیه می‌شود برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. کاهگل از دیگر انواع مصالح ساختمانی است که از مخلوط خاک رس و کاه به دست می‌آید. همچنین خاک رس کاربردهای دیگری در سایر مصالح ساختمانی دارد اعم از: ساخت کاشی، ملات، شفته، سفال سازی، سرامیک.

تولید آجر با خاک رس

خاک رس چه ویژگی هایی دارد

ویژگی های خاک رس باعث شده است که در سراسر جهان از آن به عنوان یک ماده اولیه برای ساخت مصالح ساختمانی استفاده کنند. از کاربردهای خاک رس در ساخت و ساز می‌توان به تولید و ساخت آجر اشاره نمود. خاک رس مصرفی با مخلوط آب خاصیت پلاستیسیته، امکان قالب گیری و شکل پذیری را دارد. همچنین مقاومت کششی لازم را جهت حفظ شکل خود بعد از قالب ریزی دارد. ذرات این نوع خاک در درجه حرارت بالا به یکدیگر جوش می‌خورند.

تولید آجر با خاک رس به این صورت است که از مخلوط آب و خاک ایجاد می‌شود تا تمامی ریز دانه های خاک نمناک شود و داخل آن ها را پوسته ای از آب کاملا بپوشاند. در واقع این نوع مخلوط همگن، گل نامیده می‌شود. در نهایت فرم دادن به آن خشت به دست می‌آید که تولید آجر با پخت خشت در طول فرایند معینی به دست می‌آید. میزان مقاومت خاک رس با افزودن موادی مانند پوشال، شن و غیره افزایش پیدا می‌کند.

از دیگر کاربردهای خاک رس در ساختمان‌سازی می‌توان به تولید ملات خاک رس، لوله‌ها، تجهیزات جانبی و کاشی اشاره کرد. سفال و کاشی مانند: آجر از خاک رس به وجود می‌آید. تنها با این تفاوت که کاشی های رسی کاملا برعکس آجر واحدهای توخالی دارند. کاشی های مختلفی اعم از: کاشی تیغه، کاشی پوستی، کاشی پشتیبان، کاشی نما و غیره می‌باشد.

زمانی که خاک رس حرارت داده شود باعث تشکیل شدن سرامیک می‌گردد. با توجه به درجه حرارت کوره، که هر کدام خواص متفاوتی دارد. مواد معدنی موجود در خاک رس مشخص‌کننده رنگ محصول بعد از پخت در کوره است. سرامیک با استفاده از روکش مخصوص آماده شده تا پیش از اینکه در کوره قرار بگیرند رنگ‌آمیزی می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *