استفاده از سیمان برای ساختمان‌ سازی

سیمان یکی از انواع مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد، استفاده از سیمان برای ساختمان‌ سازی قدمت طولاتی دارد. قدمتی که برای استفاده از سیمان کاری وجود دارد، برای سالیان قبل از میلاد مسیح می‌باشد. 

امروزه هم یکی از مصالح بسیار پرکاربردی در مراکز خرید مصالح ساختمانی سیمان می‌باشد.
سیمان حتی برای بتن‌ریزی هم عملکرد بسیار عالی دارد. برای تهیه سیمان از فرآورده‌های شیمیایی استفاده می‌کنند، اگر با آب ترکیب شود؛ سفت می‌شود، یک ماده سختی را تهیه می‌کند. در صنعت ساختمان‌سازی به یک ماده چسباننده آبی نیاز دارند، بتوانند قسمت‌های متفاوت را به یکدیگر متصل کنند. ماده چسباننده باید مقاومت بالایی داشته باشد، بتواند اتصال را به بهترین شکل ممکن به وجود بیاورد. 

سیمان یکی از مصالحی است، دسترسی بسیار راحتی دارد، می‌تواند مقاومت بالایی را برای افراد به وجود بیاورد. 

زمانی که سیمان با آب ترکیب می‌شود، یک نوع ماده چسباننده ایده آلی را تهیه می‌کند؛ برای مصارف ساختمانی عملکرد عالی دارد. برای تهیه سیمان از ترکیب آهک با اکسیدهای قلیایی، اکسید آهن، اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم، اکسید منیزیم استفاده می‌کنند. 

سیمان برای ساختمان‌سازی

استفاده از سیمان برای ساختمان‌ سازی

همانطور که می‌دانید سیمان یکی از مصالح بسیار پرکاربرد است، برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های متفاوتی برای سیمان‌ها وجود دارد، در فضاهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر اساس میزان مقاومت و کارایی که برای سیمان وجود دارد، در فضای متفاوت از آن استفاده می‌کنند. 

سیمان‌ها در مدل‌های متفاوت سیمان پرتلند، سیمان بنایی، سیمان نسوز، سیمان سفید، سیمان رنگی تولید می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

1. سیمان پرتلند

انواع تیپ‌های سیمان پرتلند امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. سیمان پرتلند در 5 نوع متفاوت در بازار وجود دارند، هر کدام از آن‌ها خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. سیمان پرتلند عبارتند از: 

  • سیمان پرتلند نوع 1 
  • نوع 2 
  • نوع 3 
  • نوع 4
  • نوع 5

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

سیمان پرتلند نوع 1

نوع 1 به عنوان سیمان معمولی شناخته می‌شود، در ساختمان‌سازی در آب و هوای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان پرتلند نوع 2

نوع 2 نسبت به سیمان معمولی حرارت هیدراتاسیون پایین‌تری دارد، در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ حمله سولفات به مقدار کم‌تری می‌باشد.

سیمان پرتلند نوع 3

سیمان پرتلند نوع 3 به عنوان یک سیمان زودگیر شناسایی می‌شود، در طول یک روز می‌تواند یک بتنی با مقاومت بسیار بالایی را به وجود بیاورد. سیمان نوع 3 برای تعمیرات فوری سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، این سازه باید قوی‌تر باشد.
از سیمان پرتلند نوع 3 به دلیل اینکه حرارت هیدراتاسیون بالایی دارد، در آب و هوای سرد بسیار زیاد استفاده می‌کنند؛ زیرا می‌تواند گرمای بالایی را آزاد کند.

سیمان پرتلند نوع 4

بر خلاف سیمان پرتلند نوع 3 سیمان پرتلند نوع 4 گیرایی بسیار کندی دارد، این گیرایی با حرارت بالا انجام می‌شود. معمولاً از سیمان پرتلند نوع 4 در مناطق گرم استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه حرارت کمتری تولید کنند، در نگهداری بتن بیشتر استفاده کنند.

استفاده از سیمان نوع 4 تنش‌های حرارتی را در بتن‌های حجیم تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. برای اینکه در بتن‌ریزی‌های بزرگ که عرض، طول و ارتفاع بتن‌ریزی بسیار زیاد است؛ بتن‌ریزی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند، از بتن پرتلند نوع 4 استفاده می‌کنند.

در زمان بتن‌ریزی‌های بزرگ مبادله حرارتی بین بتن و محیط بسیار سخت‌تر است، در مدت طولانی‌تر انجام می‌شود. بنابراین زمانی که سطح بتن محکم شود، در قسمت داخلی گرما وجود دارد؛ که همین موضوع یک تنش حرارتی به وجود می‌آورد.
با توجه به تمام مواردی که برای شما توضیح دادیم؛ از سیمان نوع 4 که حرارت کمتری به وجود می‌آورند، استفاده می‌کنند؛ بتوانند این تنش را کاهش دهند. 

سیمان برای ساختمان‌سازی

سیمان پرتلند نوع 5

سیمان پرتلند نوع 5 در برابر حمله سولفات‌ها بسیار مقاوم است، نسبت به سیمان نوع 1 میزان کمتری حرارت تهیه می‌کند. زمانی که سازه‌ای را تهیه می‌کنند؛ باید بتوانند در برابر سولفات‌ها از سازه محافظت کنند، این موضوع اهمیت استفاده از سیمان را مشخص می‌کند.

زمانی که قصد دارید، برای سازه از سیمان استفاده کنید؛ باید سولفاته بودن خاک و آب‌هایی که نزدیک به سازه هستند، را بررسی کنید، متناسب با آن‌ها سیمانی را خریداری کنید. به دلیل اینکه سولفات زمانی که در آب ترکیب می‌شود، می‌تواند خطرهایی را برای بتن به وجود بیاورد؛ پس بهتر است به نوع سیمان مصرفی توجه کنید. 

2. سیمان سرباره

از مهمترین کاربری که برای سیمان سرباره وجود دارد، استفاده از سرباره‌های کوره ذوب آهن می‌باشد. سنگ آهن همیشه مقداری ناخالصی دارد. ناخالصی‌های درون سنگ آهک عبارتند از: سنگ آهک و موارد دیگر که آن‌ها به کوره وارد می‌شوند. به دلیل اینکه این سنگ آهک‌ها سبک هستند، روی مواد مذاب آهن قرار می‌گیرند.

سیمان سرباره باید سریع‌تر سرد شوند؛ بسیار زیاد برای تولید سیمان از آن‌ها استفاده می‌کند. سیمان‌های سرباره ارزان قیمت هستند، در برابر عوامل مخرب شیمیایی مقاومت بالایی را از خودشان نشان می‌دهند. نکته‌ای که باید بدانید این است، مقاومت سیمان سرباره در برابر آهک سرد بسیار پایین می‌آید. 

3. سیمان پوزولانی

سیمان پوزولانی یکی از سیمان‌هایی است، برای تهیه آن‌ها از یک نوع ماده سیلیسی که در طبیعت به صورت سنگ وجود دارد، استفاده می‌کنند. این ماده سیلیسی به عنوان پوزولان شناخته می‌شود. سیمان پوزولانی در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی نسبت به حمله سولفات مقاومت بیشتری دارد. از نظر قیمت هم سیمان پوزولانی می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد. 

سیمان برای ساختمان‌سازی

4. سیمان بنایی

سیمان بنایی یکی از پرکاربردترین سیمان‌هایی است، برای کارهای بنایی، تولید ملات و نازک‌کاری ساختمان از آن استفاده می‌کنند. اصلاً از سیمان بنایی برای تولید بتن استفاده نمی‌کند. برای تهیه سیمان بنایی از ترکیب پرتلند معمولی، پودر سنگ و مواد حباب ساز استفاده می‌کنند. به هیچ عنوان از آهک برای تولید ملات استفاده نمی‌کند. 

5. سیمان نسوز

سیمان نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. برای اینکه سیمان نسوز را تهیه کنند؛ از ترکیب اکسید کلسیم با اکسیدهای دیگر استفاده می‌کنند. سیمان نسوز اگر با استفاده از آب ترکیب شود، در مجاورت هوا یا آب قرار بگیرد؛ مقاومت و سختی آن تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند. 

6. سیمان سفید

برای اینکه بتواند سیمان سفید را تهیه کنند، از ملاتی مانند سیمان پرتلند معمولی استفاده می‌کنند. تهیه سیمان سفید از خاک رس که مقدار منیزیم و سولفات آهن آن بسیار کم است، استفاده می‌کنند. برای اینکه رنگ سیمان را سیاه نکنند؛ از سوخت کوره را از موادی که تولید دوده تولید نمی‌کنند، انتخاب می‌کنند.

سوخت دوده که دوده تولید نمی‌کند باعث می‌شود، سیمان رنگش سفیدتر شود، مقاومت و دما آن نسبت به سیمان‌های دیگر افزایش پیدا کند. در زمان آسیاب کردن سیمان هم مقداری پودر سنگ گچ به آن اضافه می‌کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *